Unul dintre cele mai mari fenomene ale secolului XXI, economia partajată a fost în valoare de aproximativ 15 miliarde de dolari în 2014 și se estimează că va crește la 335 miliarde de dolari până în 2025. Astăzi, însă, relevanța economiei partajate pentru întreprinderile care nu sunt bazate pe tehnologie este pusă sub semnul întrebării . Faptul este că economia partajată a revoluționat industria ospitalității și a transportului urban și se îndreaptă către lanțurile de aprovizionare.
Prin definiție, economia partajată este un ecosistem online tranzacțional în care utilizatorii interacționează pentru a cumpăra și livra servicii. Sistemele implicate permit utilizatorilor să economisească bani, să furnizeze servicii mai rapide și să genereze noi venituri. Operațiunile de afaceri necesită o bună gestionare și reglementare - cele mai slabe sectoare ale economiei comune în prezent - să se adapteze în mod eficient și productiv la noua popularitate a conceptului de "partajare non-proprietar".
Companiile ca Lyft, Convoy și Uber și-au extins deja portofoliul de servicii pentru transportul de mărfuri. Potrivit Asociației Americane de Transporturi, Uber Freight, de exemplu, își propune să mențină camioanele la capacitate maximă, oferind șoferilor termeni de plată de șapte zile și o aplicație convenabilă pentru a asigura camioane complete de fiecare dată. Cu toate acestea, companiile se confruntă cu dificultăți, deoarece transportul de mărfuri este supus unor reguli și reglementări diferite de cele ale transportului de călători. Companiile de transport marfă, inclusiv grupul de transport și logistică multinațional elvețian AsstrA-Associated Traffic AG, caută să dezvolte servicii de livrare de ultimă oră, al căror potențial este în continuă creștere. Walter Kemmsies, expert principal în porturi, feroviare și infrastructură din S.U.A., estimează că comerțul electronic va reprezenta de două ori mai multe vânzări cu amănuntul în decursul următorului deceniu, cu o tendință de conducere globală.
"În ceea ce privește expedierea de mărfuri, ar fi imposibil să împărtășim activele la fel de ușor ca și în cazul apartamentelor și mașinilor private, așa cum fac utilizatorii Uber și AirBnB. În orice caz, flotele de transport de mărfuri sunt adesea împărțite - pe bază de chirie - între furnizorii de servicii logistice. Credem că în viitor vehiculele de transport vor fi mai ușor de împărțit de transportatori diferiți. În plus, una dintre cele mai bune idei de partajare a economiei pe care transportatorii de mărfuri le pot utiliza este schimbarea mai flexibilă a resurselor umane. Acest lucru se datorează faptului că penuria de șoferi reprezintă o problemă majoră în industria transporturilor. Chiar și companiile concurente sunt dispuse să colaboreze și, eventual, să facă schimb de șoferi pentru a-și livra mărfurile expediate. Tehnologia și tendințele generale de colaborare și externalizare conduc industria în această direcție ", a declarat Denis Gural, Directorul de Operațiuni al AsstrA.
Experții de transport din cadrul AsstrA au observat că comercianții cu amănuntul nu mai sunt dispuși să stocheze cantități mari de bunuri la fața locului și să comande mai puține mărfuri mai frecvent. Aceste produse se îndreaptă direct către rafturile care urmează să fie vândute. Capacitățile îmbunătățite de execuție și relațiile mai strânse cu furnizorii de logistică au dus la creșterea cererii de servicii de transport maritim parțial. În teorie, această cerere creează oportunități de împărțire a actorilor din economie pentru a-și crește cota de piață. Furnizorii de servicii logistice tradiționale pot, de asemenea, să utilizeze principiile economiei partajate pentru a facilita furnizarea de vehicule și drivere, de exemplu prin partajarea resurselor cu Partenerii legali ai industriei.
"Serviciile de livrare rapidă și de curierat rapid se află acum în cea mai mare cerere. Spre deosebire de transportul urban, industria de expediere a mărfurilor a adoptat idei de partajare a economiei de mult timp, pentru a economisi costuri. Mărfurile care aparțin unor proprietari diferiți sunt consolidate în conformitate cu conceptul de livrare parțială a încărcăturilor. Pentru a reduce costurile pentru o logistică rapidă de ultimă oră, consolidarea mărfurilor și colaborarea strânsă cu furnizorii și proprietarii de mărfuri diferite sunt esențiale", afirmă Karol Baranczuk, COO de sarcini parțiale adjunct la AsstrA-Associated Traffic AG.
O altă oportunitate pentru economia comună partajată, care va avea un impact puternic asupra lanțurilor de aprovizionare, este introducerea pe piață a camioanelor autonome și fără șofer. Acest lucru poate inspira eforturi comune între furnizorii de logistică, furnizorii de soluții informatice și comercianții cu amănuntul.
"Siguranța livrării de mărfuri este unul dintre factorii-cheie pentru succesul în sectorul logisticii și până când tehnologia camioanelor fără șofer poate garanta siguranța bunurilor și a vehiculelor în sine, nu vom vedea aceste autovehicule autonome operând în afara depozitelor sau a docurilor de descărcare. Întrucât jucătorii din diferite industrii vin împreună pentru a automatiza complet activitățile lanțului de aprovizionare, testarea camioanelor fără șofer va continua, dar, probabil, vehiculele nu vor face parte din rutina noastră zilnică în următorii 10 ani ", a declarat Vitaly Eremenco, Assistant Chief Operations Officer, Departamentul de transport marfă de la AsstrA.
Colaborarea orizontală a lanțului de aprovizionare este un nou fenomen în care companiile își stabilesc parteneriate pentru a gestiona proiecte mai mari. Furnizorii de logistică colaborează cu omologii lor pentru a grupa volume într-un singur vehicul pentru a reduce costurile și pentru a atinge obiective ecologice de reducere a emisiilor atmosferice. Și întrucât schimbul electronic de date (EDI) a rezolvat probleme de comunicare pe verticală între parteneri, astfel de lupte sunt încă rezolvate pentru colaboratorii orizontali. Colaborarea orizontală a lanțului de aprovizionare, cu ajutorul tehnologiei moderne, ușor de utilizat, se bazează din ce în ce mai mult pe puterea mulțimii. Sistemele de externalizare a transportatorilor sunt create pentru a sprijini schemele de livrare de la punct-la-punct. Pe măsură ce livrările ultimelor mile reprezintă 40-50% din costurile logistice ale unei companii, tehnologia de tip crowdsourcing poate sprijini transportul în aceeași zi pentru un preț mai mic. De asemenea, poate facilita problemele de transport pentru companiile care nu dețin vehicule de transport sau care nu au șoferi. Viitorul economiei partajate în lanțurile de aprovizionare nu este încă clar, însă potențialul și popularitatea recentă vorbesc de la sine.