Transportul feroviar joacă un rol din ce în ce mai important în dezvoltarea unui transport strategic important China-Europa-China, care implică inițiativa Belt and Road. În timp ce în trecut expeditorii au ales transport maritim ieftin pentru 90% din proiectele lor, astăzi căile ferate devin rapid cele mai populare alegeri. Cu privire la caracteristicile și perspectivele de dezvoltare ale transportului feroviar chinez, am vorbit cu Dmitri Pokhodenko, Directorul pe China al AsstrA-Associated Traffic AG:
Potrivit Căilor Ferate din Belarus, numărul de trenuri de tranzit care au trecut din China în Europa prin Belarus în 2017 a crescut cu 60% față de 2016. Dmitry, ce a influențat această creștere a transportului feroviar?
Principalul motiv este că dezvoltarea rutelor terestre pe Drumul de Mătase reprezintă o inițiativă a statului chinez, ceea ce înseamnă mult în cadrul modelului economic planificat al Chinei. Aceasta a dus la crearea rapidă a infrastructurilor de transport și logistică care lipsesc, a subvențiilor pentru operatorii feroviari care lucrează în Europa și chiar a investițiilor în dezvoltarea infrastructurii feroviare a altor țări participante la această inițiativă, cum ar fi Rusia, Kazahstan, Belarus, și Polonia. Conform planurilor Consiliului de Stat al Chinei până în 2020, mai mult de 5.000 de trenuri ar trebui să circule în fiecare an între China și Europa. Și autoritățile locale fac tot posibilul pentru a atinge aceste obiective. Mai multe stații lansează rute de tren către Europa și CSI, iar serviciul regulat a fost deja stabilit pentru mai mult de 35 de orașe din 12 țări.
Trebuie să se înțeleagă în mod clar că Noul Drum de Mătase este o inițiativă chineză și este sprijinit, în primul rând, de China. Este foarte puțin probabil ca, fără subvenții și mărfuri din China, transportul feroviar de marfă între China și Europa să se dezvolte într-un ritm așa cum este acum.
Cu alte cuvinte, acum "prindeți un val" și faceți ca transportul feroviar să fie la fel de atractiv ca și cel maritim pentru Clienți?
Transportul feroviar implică multe variabile. Este necesar să se înțeleagă ce tip de transport este implicat aici: un singur container, vagoane de expediție sau livrare de tren expres. Destinațiile și tipurile de bunuri sunt factorii decisivi aici.
Când se utilizează containerele, există un proces de transport clar și stabil. Pentru client, prețurile și condițiile sunt optime în ceea ce privește trasportul maritim. Transportul de marfă este de obicei transportat în 40 de containere și uneori în 20 containere. Cel puțin 20 de containere trebuie folosite în același timp. În acest fel, puteți transporta aproape orice încărcătură. Pentru mărfurile sensibile la temperatură, este posibil să se utilizeze containere frigorifice echipate cu unul sau mai multe generatoare diesel. Dacă recipientul este echipat cu un generator individual, este posibil să se transporte mărfurile în acest container. În cazul în care generatoarele se află pe un vagon cu motor diesel, cu toate acestea, trebuie trimise cel puțin 6 containere. Cu toate acestea, astfel de scenarii pot fi provocatoare, deoarece foarte puțini operatori pot garanta că vor prelua deodată o încărcătură pentru doar 6 containere.
Pe lângă containerele pline, transportăm și încărcături parțiale. Mărfurile ADR și bunurile cu părți integrale clasificate ca periculoase în orice categorie - de exemplu, bateriile cu litiu - nu sunt acceptate. Această interdicție se datorează riscului de incendiu și explozie la stații în timpul încărcării, în așteptarea expedierii sau prelucrării materialului rulant.
Vagoanele urmează două trasee principale: Drumul de Nord (via Zabaikalsk) și Drumul de Sud (prin Kazahstan). În opinia mea, transportul către Europa nu este justificat. Vagoanele pot fi transportate în Kazahstan și Asia Centrală, Uralul sau regiunea Moscovei.
Primii utilizatori de trenuri de marfă expres au fost în principal marii producători europeni, cu puncte de producție majore situate în China, care transportau mărfuri prin intermediul unui transport feroviar internațional neregulat. Trenurile expres care servesc piața masivă au apărut mai târziu.
De ce sunt trenurile considerate mai repede decât de obicei? În funcție de stațiile de plecare și de destinație, timpul de livrare este de 12-16 zile, ca de exemplu pe rutele Chenzhou - Malaszewicze / Hamburg / Varșovia. Foarte important, un tren expres ajunge într-o anumită țară, așa că nu pierdem timpul să ne ocupăm de marfă într-un port.
Cu toate acestea, trebuie să ținem cont de faptul că toate stațiile de pornire a trenurilor chinezești au programe și game de prețuri diferite, chiar și atunci când deservesc aceeași destinație. Aceste diferențe ilustrează cu exactitate "caracterul chinezesc" al afacerilor fără niciun preț fix. Serviciile vânzătorilor diferiți pot varia până la 150% din preț.
Deci, trenurile exprese bat containerele și vagoanele și, prin urmare, sunt soluția perfectă?
Trenurile Express nu sunt o opțiune ideală pentru toată lumea. Acest tip de serviciu este mai scump decât transportul maritim, dar mai ieftin decât transportul aerian. Se pare că este ideal pentru Clienții care doresc o anumită rentabilitate a capitalului și care nu își pot permite perioada de întrerupere sau un timp lung de livrare.
Imaginați-vă o situație în care trebuie să importați un lot din cele mai recente modele iPhone pentru sărbătorile de Crăciun. În cazul în care ultimul stoc a fost epuizat și încărcătura concurentului dvs. este încă livrată pe calea mării, lipsa unei singure zile de vânzare reprezintă o oportunitate foarte risipitoare. În mediul de afaceri cu amănuntul, banii trebuie să funcționeze în mod constant. Noi ajutam clientii nostri prin oferirea de diverse scheme de transport maritim. Când aveți nevoie de transportare mai ieftină decât cu avionul și mai repede decât pe cale maritimă, transportul de marfă expres este bine echilibrat.