În conformitate cu tendința populară spre un stil de viață sănătos, sectorul transporturilor și logisticii a decis, de asemenea, să monitorizeze dimensiunea sa. Maciej Tyburczy, Manager Lean și Responsabil pentru Protecția Datelor la grupul de companii AsstrA-Associated Traffic AG, explică modul în care o întreprindere de logistică poate pierde în mod eficient o anumită greutate și obține o calitate slabă.
Ce este managementul de tip Lean?
Managementul Lean este un set de principii culturale și filosofice care ajută întreprinderile să se dezvolte în conformitate cu strategia și nevoile angajaților săi. În acest fel, Managementul Lean este un instrument care poate atinge obiectivele companiei.
Managementul Lean ajută la creșterea satisfacției clienților. Cu aceasta putem îmbunătăți chiar și cele mai complexe procese dintr-o companie. Managementul Lean ne învață să analizăm diferite aspecte în profunzime și din diferite puncte de vedere, astfel încât să nu pierdem nimic.
Industria logistică are nevoie de soluții Lean?
Da, desigur. Mai întâi de toate, Managementul Lean permite jucătorilor din industria de transport și logistică să gestioneze eficient resursele limitate pentru a obține mai mult la cel mai mic cost.
Să luăm depozite, de exemplu. Spațiul din interiorul lor este foarte limitat, deci trebuie să gestionăm bunurile astfel încât să se potrivească în mod corespunzător. Un alt exemplu este procesul de încărcare. Este necesar să fie monitorizat corespunzător, astfel încât cantitatea optimă de marfă să fie plasată în containere sau camioane. De asemenea, documentele de transport ar trebui întotdeauna pregătite în timp util și, în același timp, ar trebui luate în considerare toate procesele legate de plată. Și acestea sunt doar câteva aspecte pe care companiile din industria noastră trebuie să le rezolve. Conceptul Lean Management ajută la optimizarea tuturor proceselor implicate.
Ce arată "dieta miraculoasă" conform unui Lean manager ?
Pentru ca o companie logistică să-și piardă câteva kilograme suplimentare și să devină slabă, există mai multe reguli de urmat. Trebuie să definim, să analizăm și să optimizăm procesele în timp pentru a răspunde așteptărilor clienților și pentru a continua dezvoltarea companiei.
Industria logistică este o bucată de tort pentru un Manager Lean sau mai degrabă o piuliță dură pentru a sparge?
Logistica are propriile caracteristici și procese complexe, la fel ca orice industrie. Prin urmare, un Manager Lean are o provocare semnificativă de optimizare a operațiunilor complexe, avansate și uneori imprevizibile. Este necesar să se țină seama de numeroase aspecte, printre care variațiile variabile în multiple funcții de afaceri, factorul uman, resursele limitate și așteptările proprietarilor de proces și ale altor părți interesate.
Interesant este faptul că, uneori, în industria transportului și logisticii este dificil să se identifice un proces în sine, deoarece acesta curge în computere sau în mintea angajaților. În acest sens, totul este destul de diferit decât, de exemplu, în fabricile de producție. Este destul de complicat să analizăm procesele.
Managerul Lean trebuie să-și bazeze activitatea pe date și fapte specifice legate de un anumit proces. În plus, operațiunile ar trebui să fie vizualizate - în special acele operațiuni care nu sunt explicit definite sau evidente observatorilor. Numai după acest pas este posibilă continuarea unei analize cuprinzătoare. În deciziile "lean" nu există loc pentru presupuneri sau speculații. Numai fapte clare ghidează procesul.
Care sunt câteva exemple de utilizare a soluțiilor "lean" în afacerile de transport?
Există multe astfel de exemple. Dar să ne concentrăm pe câteva dintre ele.
În primul rând, tehnica Voce of Customer (VOC) se concentrează pe ascultarea activă a clienților, prognozarea nevoilor acestora și satisfacerea acestor nevoi.
În al doilea rând, procedura standard de operare (POS) accelerează toate operațiunile și garantează niveluri ridicate ale calității serviciilor.
De asemenea, merită menționat și conceptul de management al relațiilor cu clienții (CRM), care consolidează relațiile cu clienții și companiile partenere.
Tehnica Just In Time (JIT) este de asemenea foarte utilă. Această abordare sugerează ca procesele să fie executate și produsele lor să fie livrate la un moment dat. Nu devreme, nu târziu, ci doar la timp. Documentele trebuie pregătite doar atunci când este absolut necesar. Nu ar trebui să facem o activitate în avans, deoarece se poate schimba ceva și trebuie ca documentele să fie pregătite din nou. Și nu se recomandă să pregătești documente mai târziu decât este necesar, deoarece acest lucru afectează în mod negativ calitatea muncii și satisfacția clienților.
Muda (un cuvânt japonez care înseamnă ceva inutil sau care nu este necesar) este o altă abordare Lean Management. Se concentrează pe eliminarea pierderilor cauzate de procesele de activități care nu măresc valoarea produsului sau serviciului oferit de o companie.
Trebuie reținut faptul că toate aceste concepte ar trebui să fie însoțite de o îmbunătățire continuă a procesului și rezolvarea problemelor.
Lean Management astăzi, și cum va fi mâine?
Un lucru este clar: versiunea de mâine a Lean Management va evolua spre etapa următoare, Automatizarea Automată a Proceselor (RPA), adică automatizarea proceselor care au fost optimizate anterior cu instrumente lean. La urma urmei, un proces trebuie mai întâi standardizat înainte de a putea fi automatizat. Dar nu toate operațiunile pot fi automatizate - în special procesele bazate, de exemplu, pe contactul direct cu clienții.
Robotizarea Proceselor (RPA) se referă la procese repetitive, standardizate - cum ar fi cele legate de fluxul de informații sau de depozitare în depozit - care pot fi realizate prin programe de calculator sau roboți fizici.
Este de remarcat faptul că RPA nu va înlocui conceptul Lean Management, ci va extinde doar capabilitățile și instrumentele disponibile pentru optimizarea proceselor. Trebuie să ne amintim că putem automatiza numai acele operațiuni care au fost definite în mod explicit și se bazează pe procese standardizate și repetitive. Prin urmare, succesul aici este secvențial: finalizarea unei etape este o condiție prealabilă pentru trecerea la următoarea.