Piața europeană a transportului rutier de mărfuri se confruntă cu o mulțime de schimbări. Pachetul privind mobilitatea, sancțiunile pentru pauzele de odihnă din cabinele șoferilor și lipsa conducătorilor profesioniști dau naștere unor noi condiții de transport rutier în UE. În ce direcție conduc aceste schimbări?
Artur Antonin, Country Manager, Spania, la grupul internațional de transport și logistică AsstrA, comentează piața de transport rutier actual.
Se pare că cea mai mare schimbare actuală pe piața transportului rutier de mărfuri este Pachetul de Mobilitate larg discutat. Care este scopul său?
Pachetul privind mobilitatea Comisiei Europene este o colecție de inițiative privind guvernanța transportului rutier comercial în Uniunea Europeană. Aceasta reprezintă cea mai mare schimbare a normelor UE privind transportul rutier și acoperă multe aspecte ale activităților industriei. Spre exemplu, în Spania, majoritatea expedițiilor la export în 2018 au fost acoperite de transportatori lituanieni, români sau bulgari care nu au nicio prezență fizică în Spania. Pachetul de mobilitate va limita concurența, va standardiza ratele și va deschide piața pentru transportatorii spanioli locali. Situația este similară în Europa.
După cum subliniază Organizația Mondială a Transportului Rutier (IRU), pachetul de mobilitate este destinat să rezolve o serie de probleme și să sprijine evoluțiile specifice din sectorul european al transportului rutier. Armonizarea și simplificarea normelor vizează asigurarea unei aplicări mai bune și mai coerente în toate statele membre, o concurență mai loială din punct de vedere social, o mai bună performanță ecologică a operațiunilor de transport rutier și mai multe inovații, printre alte obiective.
Faptul că transportatorii solicită respectarea legislației UE care necesită perioade de odihnă de 45 de ore în afara unei cabine de camion va aduce, de asemenea, schimbări semnificative?
Probabil da. În multe țări europene, precum Germania, Franța sau Austria, sancțiunile pentru nerespectarea normelor privind cazarea în cabină au intrat în vigoare în 2018. În Spania, de exemplu, interzicerea perioadelor de odihnă de 45 de ore în interiorul unei cabine de camion a intrat în vigoare în anul acesta. Conform legii, perioada de odihnă săptămânală regulată nu trebuie efectuată în interiorul vehiculului. Scopul legiuitorilor a fost acela de a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor și de a combate practicile comerciale neloiale și neregulile din industria transporturilor.
Cum rămâne cu vârsta medie a șoferilor de transport rutier? Acest lucru vă lasă să puneți la îndoială fezabilitatea pe termen lung a acestui mod de transport?
Trebuie să recunoaștem că situația nu este optimistă. Conform previziunilor Asociației germane de transport și logistică (DSLV), 2/3 dintre șoferi se vor pensiona în următorii 15-20 de ani.
Vârsta medie a șoferilor este descurajantă în Europa. Potrivit presei britanice, în fiecare zi sunt cu 50 de șoferi mai puțin, iar vârsta medie a acestora este de 55 de ani. În Spania, situația nu este mult mai bună, cu 70% dintre șoferii de peste 50 de ani, potrivit Administrației Centrale a Traficului Rutier. Potrivit Asociației germane a companiilor de transport și logistică, doar o treime din șoferii țării sunt sub 45 de ani. Polonia are nevoie de încă 100.000 de șoferi suplimentari. Biroul Olandez al Muncii raportează că deficitul de șoferi din țară crește cu 35% pe an. Principalele motive ale acestui fenomen sunt condițiile dificile de lucru și costul ridicat al obținerii unei licențe. Datorită acestei situații, migrația șoferilor între țări este considerabilă. După cum putem vedea, transportul rutier european face un nou traseu.