Principalul punct al asigurării este protejarea împotriva riscurilor. De regulă, riscul este înțeles ca fiind probabilitatea ca proprietatea, interesele sau obiectivele să fie afectate negativ. O persoană ar căuta să evite aceste scenarii sau să primească compensații dacă acestea apar. Evenimentele asigurate sunt evaluate în funcție de probabilitatea lor de a se întâmpla și de cantitatea de daune pe care le-ar provoca dacă se întâmplă.
Riscul logistic apare la toate nivelurile unui lanț de aprovizionare. Și cât de bine asigură furnizorii de logistică împotriva riscurilor despre fiabilitatea lor. Cu asigurarea, companiile pot proteja interesele clienților și partenerilor lor de afaceri.
Riscul este inevitabil în activitatea de transport, care implică o multitudine de factori diferiți și imprevizibili. Asigurarea pentru a garanta compensația pentru pierderea bunurilor este unul dintre elementele cheie ale operațiunilor logistice planificate corespunzător.
În logistică, asigurarea oferă o modalitate simplă de a proteja interesele părților interesate. De exemplu, încărcătura poate fi asigurată împotriva pagubelor sau pierderii în timpul fiecărui pas al călătoriei, depozitării sau încărcării/descărcării.
Așa cum a menționat Yurij Verbilovich, Avocat pentru Creanțe de Asigurări la AsstrA, mulți clienți optează pentru a-și încheia o asigurare pentru încărcătură.
„În 2019, echipa AsstrA a organizat 5.235 polițe de asigurare. În timp ce numărul polițelor din 2019 a fost cu 838 mai mic decât în 2018, suma asigurată a fost de 520 de milioane de euro - cu 135 de milioane de euro mai mare decât în 2018.
În caz de daune, obligația de a acorda rambursare revine, de obicei, companiei de asigurare, nu companiei de logistică sau transportatorului ”, spune Yurij Verbilovich.
Asigurarea pentru răspunderea furnizorilor de camioane este comună, la fel ca și asigurarea pentru marfă în timpul transportului și depozitării.
„Este important să distingem aici asigurarea de răspundere civilă. Aceasta acoperă obligația unui transportator de a acoperi daunele cauzate exclusiv din vina transportatorului. În medie, această obligație este de obicei limitată la 10 euro pe 1 kg greutate brută de marfă deteriorată ”, spune Maksim Shkalenko, șeful Diviziei de Revendicări și Asigurări la AsstrA.
Potrivit lui Vitalij Lazovskij, Manager de Securitate a Lanțului de Aprovizionare la AsstrA, fiecare contract de furnizare a serviciilor de transport AsstrA semnează o clauză care necesită asigurare de răspundere civilă.
„Pentru a fi partener AsstrA, un transportator are nevoie de o poliță de asigurare suficientă. A avea o astfel de asigurare în vigoare este, de asemenea, cerință pentru unii dintre clienții noștri, care stabilesc uneori limitele de acoperire. În unele contracte, această limită poate ajunge până la 10.000.000 de euro ”, explică Vitalij Lazovskij.
Atunci când asigurați marfă în timpul transportului sau depozitării într-un depozit, interesul proprietarului de marfă pentru proprietate este asigurat. O astfel de asigurare este acoperită atât de proprietarul încărcăturii, cât și de expeditor. O asigurare de marfă pentru transportatori este, de asemenea, o posibilitate.
Deoarece clienții se străduiesc să reducă la minimum costurile logistice, acestea ridică foarte rar problema asigurării suplimentare de marfă. Cu toate acestea, devine critic atunci când încărcătura este foarte valoroasă sau reînnoită.
„Pur și simplu, încărcătura în sine este asigurată cu o valoare specifică facturii. Nu se aplică limite, iar daunele sunt acoperite până la 100% din valoarea mărfii, indiferent dacă transportatorul a cauzat sau nu dauna. Asigurarea pentru marfă poate fi numită „vindecarea tuturor”, deși în practică există excepții.
De exemplu, riscurile asociate confiscării mărfurilor de către autoritățile vamale nu vor fi acoperite ", concluzionează Vitalij Lazovskij.