Lumea a cunoscut primăvara anului 2020 în regim de auto-izolare. Guvernele din numeroase țări din întreaga lume au impus carantine, iar multe persoane au fost nevoite să rămână acasă și să se mulțumească să iasă doar la plimbare cu animale de companie sau la cumpărături pentru mâncare. Multe aspecte ale vieții s-au mutat online, deoarece oamenii lucrează de la distanță și participă la cursuri, spectacole și concerte live prin conferințe video Zoom.
Ce s-a întâmplat cu consumul? Alimentele și medicamentele au ajuns în prim-plan. Cu centrele comerciale închise, majoritatea produselor non-FMCG ar putea fi vândute doar online. Cu toate acestea, preferințele consumatorilor s-au schimbat recent: hainele și încălțămintea nouă nu sunt necesare dacă nu puteți părăsi casa. Cu granițele închise, valizele nu sunt necesare. Cu parcurile închise și vizitatorii care se confruntă cu amenzi potențiale, achizițiile de biciclete noi, adidași sau patine cu role sunt amânate. Aceste modificări ale preferințelor consumatorilor afectează și logistica.
Experții AsstrA analizează modul în care situația epidemiologică a afectat afacerile în general și logistica în special.
"Cererea a trecut de la concentrarea exclusivă asupra produselor către o perspectivă mai globală bazată pe soluții. Există mai mulți factori de luat în considerare, inclusiv modul în care expeditorii și destinatarii funcționează, fluctuațiile valutare, timpii de livrare afectați de restricțiile de carantină pe ruta de tranzit, și fluxuri de marfă retrase.
Soluțiile la cheie de optimizare a costurilor sunt la mare cerere. În plus, programele de livrare combinate sunt utilizate pentru a echilibra cerințele „preț versus timp”. Valoarea beneficiilor digitalizării este în creștere. Există o cerere tot mai mare de automatizare a proceselor și integrare cu sistemele clienților.
Este piața cumpărătorului de ceva timp. Desigur, acest lucru afectează modul în care sunt stabilite prețurile de achiziție. În același timp, clienții se așteaptă din ce în ce mai bine la o calitate a serviciilor și la o partajare mai rapidă a informațiilor. Prin urmare, principalele noastre priorități includ nu numai livrări excelente direct la ușă, dar și toate soluțiile și sfaturile care vor ajuta la îmbunătățirea experienței logistice a unui client ", spune Nadezhda Chura, Director Adjunct de Vânzări și Marketing al Grupului Corporativ AsstrA.
După cum remarcă Nadezhda Chura, pandemia Covid-19 a accelerat dependența de soluții digitale, de la tehnologii fără contact la gadgeturi și aplicații care garantează o muncă online neîntreruptă în întreaga lume. În unele domenii din ultimele două sau trei luni, evoluțiile digitale recente vor modela progresul pentru câțiva ani următori. În unele cazuri, tehnologiile digitale vor accelera și vor reduce costurile - în termeni financiari direcți sau în termeni de timp sau eficiența fluxului de lucru - pentru obținerea de rezultate. Prin urmare, o nouă transformare digitală suplimentară este inevitabilă.
"Fiecare schimbare a societății, indiferent dacă este economică sau politică, se reflectă în sectorul logistic. Lanțurile de aprovizionare și piețele se schimbă, iar cererea pentru anumite grupuri de produse crește sau scade.
Ca exemplu, diviziunile ruse ale AsstrA au cunoscut un număr crescut de comenzi de transport pentru produse alimentare. Creșterea a avut loc în perioada de carantină în martie și aprilie. Cifra noastră de afaceri aferentă sprijinului acestei industrii a crescut cu 23% față de aceeași perioadă din 2019.
Dacă vorbim despre destinații, închiderea Europei în a doua jumătate a lunii martie a dus la scăderea traficului pe rutele europene. În aceeași perioadă, China a început să revină la viață. Asta ne-a ajutat să creștem volumul între China", a declarat Tatyana Goncharenko, Director de Filială al Asstra Moscova și Director al Districtului Federal al Centralei Volga.
"Cei care răspund flexibil la schimbările pieței și beneficiază de transformarea continuă vor supraviețui crizei. În ciuda suspendării producției în fabrici, există remarcabile creșteri ale livrărilor pentru anumite produse. De exemplu, oferta de produse medicale și sanitare a crescut și sectorul alimentar funcționează la capacitate maximă.
Companiile care se confruntă cu stagnarea cauzată de pandemie și-au adaptat afacerile pentru a-și menține capacitatea. Producătorii auto, precum Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, precum și Groupe PSA, Ford și Mercedes-Benz s-au reorientat temporar la producția de ventilatoare și alte echipamente medicale.
Cererea crescută de antiseptice a dus la o lipsă de alcool izopropilic. Companiile de petrol și gaz Gazprom, Tatneft și PKN Orlen au început să-și crească capacitățile de producție și să înceapă să producă dezinfectanți. Anumiți producători de produse cosmetice și-au mărit producția de antiseptice, iar producătorii de îmbrăcăminte s-au orientat către producția de măști și costume de protecție ", explică Dennis Gural, CEO AsstrA.
Potrivit lui Denis Gural, trecerea masivă a consumatorilor către comerțul electronic face ca companiile să regândească lanțurile de aprovizionare pentru a rămâne competitive. Prin urmare, operatorii de logistică trebuie să se adapteze și să exploreze potențialul situației actuale pentru a găsi noi scheme de livrare, a optimiza costurile și a reduce timpii de transport.
"Din cauza regulilor de distanțare socială, cumpărăturile online câștigă popularitate. În ciuda faptului că dezvoltăm proiecte de transport expres cu clienții de mult timp, ultimul nostru obiectiv este să ne asociem cu succes cu piețele online", adaugă Denis Gural.