Începutul anului nu a fost favorabil pentru economia britanică, care a fost lovită simultan de restricțiile coronavirusului și de ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană.
În aprilie a acestui an, Marea Britanie s-a confruntat cu cel mai mare declin economic din ultimii 20 de ani. Acest lucru a fost raportat în mod deschis de Jonathan Atou, specialist în statistici economice de la Oficiul Național de Statistică. Cum va restabili guvernul economia puternic slăbită? Cum va afecta situația actuală turismul și transportul?
La 4 iulie 2020, guvernul Regatului Unit a făcut următorul pas de ridicare a restricțiilor și a autorizat redeschiderea unor hoteluri și facilități de divertisment. Măsurile relaxate de carantină au vizat în principal deschiderea de pub-uri și baruri, hoteluri și alte tipuri de cazare.
Începând cu 10 iulie, britanicii pot călători liber și în țări cu un nivel scăzut de infecție. Vineri, 3 iulie, premierul a anunțat lista țărilor cu care Regatul Unit a creat „poduri aeriene”. Astfel, după întoarcerea din vacanță, rezidenții din Marea Britanie nu vor fi supuși carantinei obligatorii, care a fost impusă la începutul lunii iunie. Potrivit ziarului britanic „The Guardian”, lista cuprinde 27 de țări europene, 32 de state din afara Europei și 14 teritorii britanice de peste mări. Lista nu include Statele Unite, America de Sud, Africa sau majoritatea țărilor din Asia. Din Europa, Suedia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Estonia, Letonia, Bulgaria și România nu apar încă pe listă.
Mai puțin de șase luni rămân înainte de sfârșitul perioadei de tranziție în relațiile dintre Regatul Unit și UE. Pe lângă sarcinile de consolidare a sectorului turismului slăbit după pandemie, guvernul se concentrează asupra problemelor legate de controlul la frontieră al fluxurilor de marfă din Uniunea Europeană.
„Începând cu noul an, sunt planificate controale la frontieră pentru mărfurile importate din UE. Primul ministru Boris Johnson a confirmat că Marea Britanie nu va prelungi perioada de tranziție stabilită în conformitate cu acordul privind secesiunea din Uniune. Aceasta înseamnă că termenul se va încheia la 31 decembrie 2020, indiferent de rezultatul negocierilor.
În același timp, guvernul britanic a stabilit că numai introducerea treptată a controalelor la frontieră poate salva economia, chiar și fără povara consecințelor coronavirusului. Atât antreprenorii, cât și industria logistică au solicitat soluționarea acestei probleme ”, spune Malgorzata Matwiejuk, șefa unității Koroszczyn din AsstrA-Associated Traffic AG.
Sunt discutate condițiile pentru cooperarea viitoare între Insulele Britanice și Uniunea Europeană. Marea Britanie intenționează să încheie un acord de liber schimb. Condițiile convenite în timpul negocierilor vor fi cunoscute la sfârșitul anului. Michael Gove, șeful guvernului Boris Johnson, a declarat că statul nu va putea face față introducerii controalelor la frontieră în timp ce luptă împotriva coronavirusului în același timp. Prin urmare, Marea Britanie a decis să introducă treptat proceduri vamale.
„Controalele la frontieră vor fi introduse în 3 etape:
- De la 1 ianuarie 2021, țigările și alcoolul vor fi supuse controlului. Pentru mărfuri precum îmbrăcăminte sau electronice, sunt prevăzute proceduri vamale de bază.
- De la 1 aprilie 2021, importul de produse vegetale și animale va necesita notificarea prealabilă a autorităților vamale și furnizarea de documente veterinare.
- De la 1 iulie 2021, va fi pus în aplicare un sistem de control la frontieră cu drepturi depline. Declarațiile vamale vor trebui pregătite folosind scoruri tarifare adecvate. De asemenea, va fi necesar să depuneți declarații de siguranță în transportul internațional de marfă.
O comoditate suplimentară la importul mărfurilor este posibilitatea de a plăti taxele vamale ulterior. Marea Britanie va fi în afara Uniunii Vamale a UE și a pieței unice, iar guvernul ia măsuri pentru a asigura ca economia britanică să simtă trecerea către o „nouă realitate” cât mai ușor posibil ”, spune Malgorzata Matwiejuk.