Pandemia coronavirusului a avut un impact negativ asupra multor industrii și întreprinderi, sectorul turistic, hotelier și alimentar fiind afectat în special. În ciuda condițiilor extreme, industria transporturilor și a logisticii rămâne relativ puternică, deoarece amenințarea globală pentru sănătate a creat noi oportunități de piață.
Personnel Service Compan, o companie de recrutare și gestionare a resurselor umane, a efectuat cercetări care indică faptul că industria logistică nu se confruntă cu nici o amenințare cu disponibilizări în masă. Experții se așteaptă la o cerere stabilă pentru servicii de logistică.
Sectorul hotelier, restaurantele, catering-ul, cafenelele (HoReCa) au fost primele lovite de măsurile de carantină impuse de guverne. În același timp, producătorii de produse alimentare, cosmetice și dispozitive medicale au funcționat cu viteză maximă și a crescut cererea de servicii de transport în aceste sectoare.
De asemenea, pandemia a accelerat dezvoltarea pieței comerțului electronic. Introducerea de măsuri antivirus oficiale și restricții asupra formatelor tradiționale de cumpărături au dus la un interes tot mai mare pentru comerțul online. Obiceiurile consumatorilor s-au orientat către cumpărăturile online și au determinat o creștere ulterioară a cererii de livrări de cumpărături online. Până acum, popularitatea cumpărăturilor online a atins doar niveluri atât de ridicate în preajma sărbătorilor de iarnă și a vânzărilor anuale de Black Friday / Cyber Monday.
În ultimele trei luni, a existat în special mai multe activități pe piața internă a logisticii poloneze, care se concentrează pe livrările la distanțe scurte. Tendința este determinată în principal de comerțul electronic și vânzările online.
Potrivit unui studiu al Deloitte Global State of the Consumer Tracker, consumatorii polonezi nu au revenit pe deplin la obiceiurile lor pre-carantine. În schimb, prioritățile lor s-au schimbat. Clienților finali le pasă acum mai mult de locația convenabilă a unui magazin decât de prețurile bunurilor sale. Potrivit respondenților din sondajul Deloitte, 53% dintre polonezi sunt dispuși să cumpere produse poloneze, chiar și la prețuri peste medie. Acest comportament al consumatorilor a contribuit la succesul firmelor locale mici.
Lanțurile de aprovizionare la nivel global sunt de așteptat să se extindă treptat. În consecință, comerțul intern și intra-european vor crește. Poate că, în timp, va fi nevoie să vă mutați depozitele mai aproape de Polonia sau să închiriați mai multe spații de depozitare din cauza stocurilor crescute. Modificările legislației pot afecta acest lucru.
Mai puține oferte disponibile din China pot duce la o boom economic pentru producătorii europeni. Restricțiile impuse importurilor chineze vor avea efect aici, la fel ca scăderea volumului pachetelor din Asia. Aceasta este o altă oportunitate pentru întreprinderile mici și mijlocii să se dezvolte, în special în Polonia.
De la începutul pandemiei, transportatorii polonezi îndeplinesc regulat ordinele de transport intern și transfrontalier. Volumul traficului intern este comparabil cu cel înainte de lovirea pandemiei. Conform unui raport din aprilie 2020 al INELO, creatorul sistemului telematic GBOX pentru coordonarea traficului de marfă, furnizorii polonezi de transport s-au adaptat rapid la schimbarea condițiilor pieței.
„Pentru a menține fluxurile regulate de trafic și a optimiza costurile, industria logistică trebuie să fie digitală. Planificarea corectă a rutelor va spori rezultatele financiare ale companiilor. Schimbarea comportamentului consumatorilor, noile tehnologii și digitalizarea vor schimba fața industriei și vor aduce beneficii concrete întreprinderilor locale ”, a declarat Mariusz Borkowski, Country Manager Polonia la AsstrA