Anul fără precedent 2020 se află acum în a doua jumătate. Odată cu apropierea celui de-al patrulea trimestru, temerile pentru un al doilea val de pandemie Covid-19 cresc. În ciuda incertitudinii persistente, productivitatea afacerii crește treptat. China este principalul motor al redresării economice mondiale. Țara a fost prima afectată de virus și este acum prima care a condus calea de ieșire din criză.
Potrivit diviziei de Cercetare și Dezvoltare a companiei de transport și logistică AsstrA, în 2020, o creștere a activității de producție în trimestrul IV va afecta piața transportului de marfă mult mai mult decât în 2019. Acest lucru se datorează faptului că măsurile de carantină au cauzat o cerere acumulată de servicii de transport.
Din ianuarie până în martie 2020, activitatea economică globală a scăzut din cauza situației din China, cel mai mare exportator din lume. În UE, prima economie națională care a suferit semnificativ de virus a fost în Italia, unde au fost introduse măsuri pe 9 martie pentru a suspenda infecțiile.
![]()
Vitali Eremenco
«La începutul pandemiei, un număr de transportatori au refuzat să accepte mărfuri. Companiile de transport care au continuat să își desfășoare activitatea au adaptat orele și condițiile de lucru ale șoferilor lor în conformitate cu cerințele OMS. Ca urmare, capacitatea de transport disponibilă a scăzut. În contextul închiderii mai multor companii producătoare din Europa în al doilea trimestru, oferta a urmat cererii de servicii de transport», – a declarat Vitali Eremenco, Director General Adjunct al transportului rutier de marfă la AsstrA.
Activitatea economică globală se recuperează pe măsură ce măsurile de carantină ușurează, dar creșterea exporturilor rămâne slabă. Transportatorii au redistribuit activele de transport și au reușit astfel să mențină tarifele reduse până în al treilea trimestru.
«Tarifele de marfă cresc în prezent. Motivul este așteptarea unui sezon cu cerere mare și scăderea capacității de transport din cauza restricțiilor de carantină. Dinamica suplimentară a prețurilor serviciilor de transport depinde în mod direct de forța cererii, deoarece oferta se recuperează treptat», – adaugă Vitali Eremenco.
În aprilie, Organizația Mondială a Comerțului (OMC) a prezis că, în cel mai rău caz, scăderea comerțului mondial va fi de 13-32%. În august, experții au declarat că declinul comerțului mondial nu va fi critic, datorită măsurilor luate de guvernele naționale pentru a sprijini economiile locale. Conform estimărilor OMC, volumul comerțului mondial va crește cu 2,5% în al treilea trimestru, ceea ce corespunde acestor prognoze optimiste.
Redresarea în sectorul manufacturier european este evidențiată de creșterea indicelui managerilor de achiziții de fabricație (PMI). Valorile PMI peste 50 indică creșterea sectorului.
![]()
Vitalij Verbilovich
«PMI în UE se ridică astăzi la 51,7 - cel mai înalt nivel din decembrie 2018. Cifra indică faptul că întreprinderile lucrează eficient pentru a depăși consecințele pandemiei», – spune Vitalij Verbilovich, șeful Diviziei de Cercetare și Dezvoltare la AsstrA.
Partenerul de transparență al AsstrA, Shippeo, a dezvoltat o hartă interactivă de recuperare a lanțului de aprovizionare disponibilă la acest linke: https://livesupplychain.shippeo.com/#/. Informațiile despre instalațiile de producție și vehiculele de pe șosea sunt actualizate periodic.
«La începutul lunii iunie, se estimează că economia UE funcționează la aproximativ 60% din potențialul său. Conform ultimelor actualizări, lanțurile de aprovizionare europene funcționează la o capacitate de 94%. Bunurile de larg consum, metalele și industriile chimice conduc această creștere, în timp ce sectorul ingineriei mecanice și al construcțiilor continuă să se refacă după pandemie», – adaugă Vitalij Verbilovich.