Companiile de transport așteaptă cu nerăbdare o decizie finală cu privire la un nou set de reglementări care vor schimba fundamental modul în care funcționează piața europeană a transporturilor. Pachetul de mobilitate a fost inițiat de Comisia Europeană și conceput pentru a îmbunătăți condițiile de lucru și siguranța șoferilor. În plus, inovațiile vizează stabilirea unui mediu corect și productiv pe piața europeană a serviciilor logistice.
În iulie 2020, a fost adoptată versiunea finală a regulilor pachetului de mobilitate. Aceste reglementări vor intra în vigoare în februarie 2022. Începând cu 20 august 2020, primele dispoziții obligatorii sunt în vigoare. Aceste dispoziții acoperă timpul de odihnă, revenirea la bază și prelungirile timpului de conducere.
Repaus obligatoriu pentru șoferi
Șoferii trebuie să petreacă acum o perioadă de 45 de ore pe săptămână odihnindu-se în afara cabinei vehiculului. Transportatorii sunt obligați să ofere șoferilor cazare și instalații sanitare adecvate. Locul de odihnă poate fi adiacent unei parcări a vehiculului.
Din august 2020, furnizorii de servicii de transport sunt obligați să revizuiască programul de lucru al șoferilor și să se asigure că șoferii se întorc acasă - adică țara în care este înregistrată întreprinderea angajatorului - cel puțin o dată la 4 săptămâni. Șoferii care lucrează timp de 4 săptămâni în străinătate au o perioadă de odihnă obligatorie de 24 de ore pentru 2 din cele 4 săptămâni.
În plus, într-o perioadă de 4 săptămâni, șoferii trebuie să ia o pauză de odihnă de 45 de ore în cel puțin 2 săptămâni. Un șofer care a luat 2 săptămâni consecutive cu perioade de odihnă reduse (24 de ore) trebuie să se întoarcă acasă înainte de a lua o perioadă de odihnă de 45 de ore în săptămâna următoare. Anterior, pauza săptămânală scurtă de odihnă era utilizată la fiecare două săptămâni.
Împreună cu noile prevederi, șoferii ale căror camioane sunt încărcate lângă feribot sau tren se pot odihni în feribot sau cabină de tren, în funcție de disponibilitatea acestora. Atunci când mai multe persoane formează o echipă de conducere, pauzele sunt, de asemenea, autorizate în cabina vehiculului. Șoferului dintr-o astfel de echipă i se interzice să participe la operarea vehiculului în timp ce ia o pauză. Perioada de odihnă a șoferului nu trebuie să depășească 1 oră.
Revine la bază
Acum, regulile privind pauzele șoferilor au fost, de asemenea, completate cu o regulă privind organizarea programului de lucru al șoferului și o întoarcere obligatorie în țara de origine pentru a utiliza zilele de vacanță. Acest fapt trebuie documentat printr-o înregistrare tahografică, programul de lucru al șoferului sau alte documente.
Prelungiri de timp de conducere
De la sfârșitul lunii august, a fost adăugată și o nouă regulă privind depășirea cu 2 ore a limitelor zilnice sau săptămânale de conducere. Șoferul poate folosi cele 2 ore suplimentare pentru a ajunge la locul de reședință al șoferului sau la centrul de operațiuni al angajatorului pentru a se odihni acolo. Cu toate acestea, pentru a beneficia de alocația suplimentară de 2 ore, este necesară o pauză de 30 de minute, împreună cu un motiv documentat.
![]()
Vitali Eremenco
„Ideea din spatele pachetului de mobilitate este de a actualiza și standardiza reglementările din sectorul european de transport rutier. Regulamentele au condus la numeroase dispute și au ridicat multe întrebări, deoarece schimbă organizarea muncii și odihnei șoferilor, regulile de călătorie, salariile minime, precum și operațiunile companiilor de transport și utilizarea tahografelor ”, spune Vitali Eremenco, COO adjunct pentru Transport Rutier de Marfă la AsstrA. „Cu toate acestea, există atât susținători, cât și adversari. Pentru șoferi, aceasta este o oportunitate de a profita de condiții de muncă mai bune. Pentru transportatori, există costuri financiare mai mari. Deoarece primele reglementări au intrat deja în vigoare, fiecare participant în această situație va trebui să se adapteze. AsstrA monitorizează îndeaproape situația. ”