Experții ONU estimează că țările G20 au produs 43 de gigatone de emisii de CO2 în 2019. Această cantitate reprezintă 78% din tot dioxidul de carbon eliberat în atmosferă în cursul anului. Problema de mediului preocupă nu numai partidele politice verzi, ci și companiile private. Franța, Anglia, Olanda, Germania, China și alte țări fac eforturi semnificative pentru a găsi alternative automobilelor alimentate cu benzină și motorină.
O tendință progresivă a ridicat îngrijorarea pentru ecologie și viitorul planetei, logistica transportului rutier devenind o prioritate pentru „ecologizare”. Datorită introducerii tehnologiilor, echipamentelor și serviciilor inovatoare, au apărut primele rezultate tangibile cu scăderi ale consumului de combustibil, emisii mai mici de gaze de eșapament și o reducere a congestiei traficului rutier.
Camioanele electrice autonome sunt vehicule cu emisii zero. Acest tip de camion reduce costurile de transport până la 60% și emisiile de CO2 până la 30.000 de tone comparativ cu camioanele diesel. Acesta este motivul pentru care camioanele convenționale sunt din ce în ce mai puțin populare în multe țări în curs de dezvoltare. Camioanele autonome echipate cu sisteme modulare vor fi o alegere de transport rentabilă, ecologică și sigură pentru majoritatea companiilor.
Piața vehiculelor fără pilot și electrice se dezvoltă și câștigă avânt, aducând astfel viitorul îndepărtat mai aproape de realitățile actuale. Liderii pieței Waymo, Uber, Aptiv, Honda, Toyota și Tesla au început deja testarea modelelor de mașini și camioane fără pilot. Piețele camioanelor electrice fără pilotare se dezvoltă rapid și oferă o sursă de noi produse care susțin nevoile de logistică. Aceste produse sunt în principal eșantioane de testare care sunt furnizate pentru nevoile urbane sau transportatorii comerciali.
Vehiculele cu conducere automată deschid, de asemenea, oportunități economice prin optimizarea recrutării. Un astfel de vehicul nu trebuie condus personal; un operator la distanță poate gestiona toate funcțiile necesare. Camioanele cu conducere automată sunt echipate cu camere, radar și iluminat integrat, care oferă vizibilitate de 360 de grade fără puncte oarbe.
Lungimile camioanelor electrice de astăzi variază de la 7 la 18 metri, ceea ce este suficient pentru încărcarea a 15 paleți de dimensiuni standard cu o greutate care nu depășește 20 de tone. Astfel de camioane sunt echipate cu un set de baterii cu o capacitate totală de 200 kWh. Cu o încărcare completă, astfel de vehicule fără pilot pot parcurge 200 de kilometri cu certitudine. Motorul electric folosește mult mai puține resurse decât cele ale unui camion diesel. Deoarece camioanele sunt alimentate de la stațiile electrice gratuite, operarea acestor vehicule va ajuta companiile să-și reducă costurile de combustibilul.
Potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Strategii de Transport, utilizarea camioanelor electrice fără pilot va reduce costurile companiilor de transport și logistică la jumătate și va permite călătorii regulate 24 de ore pe zi fără întrerupere.
![]()
Oleg Grebenko
„Astăzi, un camion este utilizat pentru 30-40% din timpul total de lucru al șoferului. În întreaga lume, automatizarea câștigă rapid popularitate, iar pe termen lung vehiculele fără pilot reprezintă viitorul. Avantajele automatizării constau în procese mai eficiente, o calitate mai bună a livrării și o siguranță mai bună a șoferului. Cu toate acestea, dezavantajele includ costuri crescute și complexitate a sistemului, care este vulnerabilă la eșecurile electronice sau tehnologice ”, spune Oleg Grebenko, COO Adjunct pentru Transport Specializat AsstrA. „În următoarele câteva decenii, roboții nu vor fi o amenințare competitivă pentru șoferi. Astăzi vorbim în continuare despre proiecte experimentale. Înainte ca vehiculele fără pilot să intre pe piața de masă, va trebui ca toate mașinile, infrastructura rutieră și legislația să fie modernizate. Primul rol logistic cheie pe care îl vor juca roboții va fi intern, în cadrul proceselor de afaceri ale companiilor. Abia după ce acest caz de utilizare este dovedit, astfel de soluții vor fi adoptate pe scară largă în sectorul global al transporturilor. ”