În 2020, prețul minereului de fier a continuat să crească, în ciuda condițiilor globale dificile. Anul trecut, prețul minereului de fier a crescut cu 21%, în timp ce prețul aurului a crescut cu 19%. Aceste cifre se bazează pe Indicele IODEX Platts, care urmărește prețul spot al minereului furnizat fizic compus din 62% fier, 2,25% aluminiu, 4% silice și 0,09% fosfor.
Bazinul de minereu de fier Kryvyi Rih din regiunea ucraineană Kryvbas ocupă locul al doilea în Europa în ceea ce privește rezervele de minereu de fier. Zăcământul se extinde pe 90 km într-o fâșie îngustă de 3 km lățime. Minereul este extras prin metode tradiționale și gropi deschise. Masele de rocă extrase din cariere sunt zdrobite pentru utilizare ulterioară folosind echipamente specializate, cum ar fi concasoarele cu conuri.
În august 2020, un client AsstrA din industria metalurgică a contactat biroul de la Kiev al companiei pentru a solicita livrarea unui concasor de con de 80 de tone conceput pentru roci mari. Concasorul de con trebuia să fie livrat din Shanghai la Kryvyi Rih, Ucraina.
![]()
Larisa Mevkh
„În cadrul licitației, AsstrA a prezentat mai multe soluții logistice. În timpul cererii de ofertă, o echipă din 5 departamente AsstrA a lucrat împreună pentru a găsi soluții la viteze și costuri variate. Procesul decizional a durat 6,5 săptămâni. În cele din urmă, s-a luat decizia de a merge cu livrarea grupajului pe mare și reîncărcarea pe un transportator feroviar ", comentează coordonatorul dedicat proiectului, Larisa Mevkh.
Începutul proiectului de transport a coincis cu un weekend lung din octombrie care comemora formarea RPC. Sărbătorile legale, cerințele epidemiologice și câteva modificări ale navei au prelungit data expediției cu mai mult de o lună.
![]()
Zakhar Korkin
„După încheierea contractului cu clientul, AsstrA a rezervat spațiu pe o navă care a fost plasată ulterior într-o carantină de două săptămâni la portul de încărcare. Proprietarul navei a pus la dispoziție o nouă navă care era supusă unei inspecții tehnice înainte de călătorie în Japonia. Nava a eșuat la această inspecție și a fost reținută timp de 16 zile pentru depanare. Proprietarul navei a pus la dispoziție spațiu pe o altă navă care a fost plasată apoi într-o carantină de 14 zile după intrarea în port din cauza restricțiilor COVID-19 care au fost actualizate între timp ”, comentează Zakhar Korkin, Agent de Expediție în General Cargo al Departamentului AsstrA.
În total, a fost o lună pierdută din cauza problemelor tehnice și a carantinelor diferitelor nave. Între timp, echipa AsstrA a analizat opțiunile de a rezerva spațiu pe o a patra navă. Cu toate acestea, din cauza lipsei de spațiu și a regulilor actualizate care necesită carantina navelor care se întorc, echipa a decis împreună cu expeditorul să nu mai facă alte modificări.
„O altă particularitate a acestui proiect de transport a fost că expeditorul nu a furnizat un desen al conului în timpul cererii de ofertă. Această schiță ne-ar fi ajutat să dezvoltăm o schemă de fixare adecvată pentru transportorul feroviar și să calculăm costurile de producție ale elementelor de fixare. Din fericire, colegii noștri experimentați din departamentul de containere din Ucraina au reușit să planifice costuri exacte și să protejeze clientul de cheltuieli neprevăzute. În special, Vladislav Chesnakov de la echipa operațională a Departamentului de Containere din Ucraina a realizat o planificare a muncii remarcabilă, aprovizionarea și stabilirea prețurilor de fixare nestandardizate”, continuă Larisa Mevkh.
Înainte de începerea proiectului, echipa AsstrA a primit o listă finală de ambalare, care a inclus o sarcină suplimentară: o cutie cu piese de greutatea unei tone. După livrarea în portul de destinație, specialiștii grupului au împărțit încărcătura, cu conul trimis de transportorul feroviar și cutia de piese cu camionul prin Ucraina.
Transportul maritim a fost planificat din Shanghai la portul românesc Constanța, cu transbordare ulterioară prin navă de alimentare către portul ucrainean Chernomorsk Rybny. În total, concasorul și piesele au cântărit 81 de tone, mai puțin de 1% din capacitatea medie de transport a navei.
În conformitate cu condițiile obișnuite ale conosamentului pentru transporturile de grupaj, compania de transport maritim și agenții săi au încercat să umple restul capacității navei cu transporturi de grupaj de alte mărfuri și să finalizeze ruta navei în funcție de diferitele destinații ale acestora expediții. Compania de transport maritim nu a fost obligată să respecte un anumit program sau rută.
În acest caz, o parte din încărcătura navei se îndrepta spre portul algerian Skikda, unde nava a făcut escală înainte de a continua spre Constanța. În consecință, timpul total de tranzit a crescut pentru încărcătura clientului AsstrA și echipa a trebuit să adapteze schema logistică pe care o planificaseră.
„Datorită inspecției tehnice neprevăzute, a unei carantine de 14 zile și a unei escale suplimentare în portul algerian, termenul de livrare către Constanța a fost prelungit cu 1,5 luni. La noua oră de sosire, nu exista nicio navă de alimentare disponibilă pentru a livra marfa către Chornomorsk. Pentru a evita alte întârzieri, echipa AsstrA a elaborat opțiuni alternative. S-a decis alegerea barjelor pentru a livra marfa în porturile ucrainene Reni sau Izmail. După verificarea echipamentului tehnic al porturilor, a timpului de tranzit și a disponibilității transportatorului feroviar, specialiștii AsstrA au stabilit livrarea către Izmail. Materialele de fixare au fost trimise urgent în port ”, adaugă Larisa Mevkh.