În T4 2021, cererea crescută pentru transportul containerelor este de așteptat din cauza sărbătorilor naționale, Crăciunului și Anul Nou Chinezesc. Pe baza informațiilor preliminare de la Maersk, interesul pentru livrările rutiere, aeriene, feroviare și maritime va rămâne ridicat în Asia, iar cererea de transport de marfă în China va crește cu 10% înainte de sărbători.
O creștere a cazurilor de coronavirus a dus la închiderea parțială a portului Ningbo-Zhoushan, unul dintre cele mai aglomerate noduri de transport de containere din lume. Portul chinezesc Yantian a fost, de asemenea, forțat să se închidă pentru mai mult de o lună în lunile mai și iunie din cauza focarelor de infecție. Aglomerația portuară și tarifele mari de marfă complică și întârzie programele logistice ale companiilor globale.
Potrivit Administrației Generale a Vămilor din China, valoarea comerțului cu mărfuri ale țării a ajuns la 3.827 trilioane în primele 8 luni ale anului 2021, în creștere cu 34,2% față de anul precedent. Exporturile pentru perioada ianuarie-august 2021 au crescut cu 33,7%, iar importurile au crescut cu 34,8%.
Comerțul de mărfuri dintre China a crescut cu 29,5% de la an la an în aceeași perioadă. Exporturile chineze către au crescut cu 31,6%, iar importurile din au crescut cu 27,8%.
Potrivit Ministerului chinez al Transporturilor, portul Shanghai a manipulat 45,3 milioane TEU în 2020. În prima jumătate a anului 2021, 22,9 milioane TEU au trecut deja prin port, cu 14% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020.
Pe lângă creșterea transportului de containere, există o creștere puternică a producției chineze de containere în sine. Potrivit Drewry, companie de consultanță în cercetare maritimă, producția de containere uscate de mare capacitate a ajuns la 3 milioane TEU (+ 235%) în primele șase luni ale anului 2021. Analistii estimează că până la sfârșitul anului, această cifră va fi de peste două ori la fel de mare ca în 2020.
![]()
Vyacheslav Gural
„Importatorii și exportatorii au suferit destul în timpul pandemiei. Cele mai recente închideri și întreruperi în marile porturi chineze reprezintă încă o lovitură costisitoare pentru lanțul global de aprovizionare. De la începutul celui de-al treilea trimestru, întârzierile au devenit din ce în ce mai importante. Mărfurile nu sunt expediate la timp din cauza lipsei capacității de transport de marfă, a penuriei de echipamente, a vremii nefavorabile și a dezechilibrului de aprovizionare între containerele de import și export, a spus Vyacheslav Gural, Director Regional pentru țările asiatice la AsstrA.
În al patrulea trimestru, cererea de transport feroviar intercontinental va fi mai mare decât anul trecut. În primele opt luni ale anului 2021, 10.052 de trenuri de marfă au fost trimise din China în Europa, o creștere de 32% față de 2021. 967.000 de tone de marfă containerizată au fost expediate în Europa, sau cu 40% mai mult decât în 2020. Experții estimează că frontierele vor rămân aglomerate pentru restul anului 2021 și până în primul trimestru din 2022.
„Goana de Revelion, sezonul de vârf și restricțiile suplimentare legate de pandemie impuse de autoritățile chineze vor afecta cu siguranță programarea transporturilor. Clienții ar trebui să-și planifice transporturile cât mai devreme posibil și să țină cont de posibilele creșteri ale timpilor de tranzit și de livrare.” continuă Viaceslav Gural.
Pentru a face față acestei situații și a atenua potențialele consecințe negative pentru clienți, AsstrA introduce soluții care implică rute alternative pentru a ocoli punctele aglomerate, achiziționarea de containere suplimentare și utilizarea tehnologiilor digitale inovatoare.