În ultimii doi ani, transportul rutier de mărfuri a fost principalul contributor la exportul de servicii al României. Numai anul trecut, transportul rutier a contribuit la exportul de servicii al României cu un total de 5,144 miliarde de euro, cu aproape 14% mai mult decât întreaga ramură de servicii telecom și IT, următoarea ca importanță în exportul de servicii, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR).
În acest context, semnalăm situația incertă a firmelor românești de transport rutier internațional, a căror competitivitate pe piața europeană riscă să fie profund afectată de prevederile extrem de restrictive ale Pachetului Mobilitate 1. Reamintim că Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană în 2017 pe fondul protecționismului în creștere al Statelor vestice membre ale Alianței Rutiere, însă nu a putut fi adoptat în legislatura europeană precedentă urmare numeroaselor intervenții și acțiuni de protest UNTRR alături de asociațiile de transport rutier din mai multe State Membre afectate, precum și opoziției Eurodeputaților români și din alte State Membre. Cu toate acestea, sub presiunea Alianței Rutiere, Parlamentul European (PE) a adoptat rapoarte la prima lectură cu prevederi extrem de restrictive privind cele 3 dosare fierbinți ale Pachetului Mobilitate 1 (04.04.2019), în timp ce la finalul anului trecut (03.12.2018), Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile extrem de restrictive ale Președinției Austriece, susținute de Alianța Rutieră. La intervenția UNTRR, Președinția Română nu a inițiat procedura de trialog pentru Pachetul Mobilitate 1, însă este foarte probabil ca noua Președinție finlandeză a UE să inițieze procedura de trialog în cea de a doua parte a acestui an.
citiți integral: www.e-camion.ro