Introduse în august 2020, primele rezoluții ale pachetului de mobilitate au acoperit în principal timpii de conducere și de odihnă pentru șoferii care lucrează în Uniunea Europeană. Ce modificări va aduce legislația în 2022?
„Schimbarea este singura constantă în viață”, spunea filozoful grec Heraclit. Sectorul transporturilor și logisticii s-a obișnuit deja să evolueze rapid pentru a depăși perturbările economice cauzate de mulți factori, inclusiv Brexit și COVID-19. Anul 2022 va marca intrarea în vigoare a mai multor măsuri cheie ale pachetului de mobilitate, care stabilește un nou cadru de reglementare pentru transportul rutier de marfă în Europa. Transportatorii se adaptează deja.
Aici, experții din grupul corporativ AsstrA-Associated Traffic AG evidențiază schimbările importante pe care următoarele faze ale pachetului de mobilitate le-au pus în mișcare pe 2 februarie 2022.
- Salariul șoferilor
Cele mai semnificative modificări se referă la noile reguli care reglementează salariile șoferilor. Conform legislației, șoferii trebuie să primească cel puțin salariul minim stabilit în țara în care își desfășoară activitatea. De exemplu, atunci când un șofer din Polonia este detașat să lucreze în Franța, salariul său ar trebui calculat în conformitate cu salariul minim pe care îl primesc șoferii francezi.The new rules on drivers' salaries will apply to cabotage operations and cross-trade carriage.
Tranzitul și transportul bilateral nu vor face obiectul modificării.
- Sistemul de informare al pieței interne (IMI)
Începând cu data de 2 februarie 2022 este necesară raportarea expedierilor mai sus menționate, adică cele executate de șoferii detașați din altă țară a UE, în așa-numitul Sistem de Informații al Pieței Interne, o platformă tehnologică la nivelul UE.
- Modificări ale regulilor de cabotaj
Ca și până acum, se vor putea efectua maximum trei operațiuni de cabotaj în termen de șapte zile. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că după a treia operațiune de cabotaj consecutiv într-o țară dată, conducătorul auto trebuie să aibă o pauză de cel puțin patru zile începând de la încheierea celei de-a treia operațiuni de cabotaj.
- Transport combinat
Transportul combinat, care va fi similar cel mai probabil cu cabotajul în viitor, va fi supus acelorași restricții ca și cele impuse operațiunilor de cabotaj în ceea ce privește numărul de transporturi, zilele de conducere și perioadele de pauză. Această cerință va influența capacitatea de transport de marfă și costurile transportului rutier.
- Obligația de a reveni la bază o dată la 8 săptămâni
Conform reglementărilor în vigoare, șoferii care efectuează transport internațional sunt obligați să se întoarcă la baza de operare a angajatorului în cel mult 8 săptămâni de la data părăsirii acesteia. Această cerință a stârnit controverse considerabile. Unii experți susțin că cerința nu este în concordanță cu principiile Pactului Ecologic European, care este un set de inițiative politice ale Comisiei Europene menite să facă Uniunea Europeană neutră din punct de vedere climatic în 2050. Există multe indicii că șoferii vor fi deseori forțați să revină la bază fară marfă pentru a respecta aceste reglementări.
În plus, va intra în vigoare și obligația de a înregistra trecerile frontierei într-un tahograf digital.
- Modificări în impozitare
Ca urmare a implementării pachetului UE de mobilitate, se fac modificări în impozitarea salariilor șoferilor de camion în mai multe țări din Europa de Est. Drept urmare, costurile brute ale transportatorilor din Polonia, România și Bulgaria sunt de așteptat să crească cu cel puțin 36%.
Experții AsstrA-Associated Traffic AG subliniază că nerespectarea prevederilor Pachetului de mobilitate va duce nu numai la sancțiuni financiare, ci și la prejudiciul reputației, care la rândul lor pot duce la suspendarea sau pierderea licenței. Prin urmare, întreprinderile ar trebui să acorde o atenție deosebită introducerii unor metode fiabile și precise de calcul a salariilor în conformitate cu cele mai importante modificări introduse de pachetul de mobilitate.
Author: Agnieszka Krzepkowska.