Amanda Felska
De la începutul anului, cererea pentru transportul containerelor rămâne ridicată. Lipsa de echipamente, capacitatea scăzută a navelor și restricțiile Covid-19 au cauzat congestionarea porturilor.
Potrivit datelor privind mărfurile transportate anul acesta, livrările dintr-un port polonez către unul din SUA durează în medie 5-10 zile, cu 20-50% mai mult decât anul trecut. Întârzierile au un efect de domino asupra întregului lanț logistic.
„Un vehicul întârziat perturbă programul fiecăruia care urmează. În Polonia, Marea Britanie și SUA există o lipsă de șoferi care se ridică la mii. În același timp, costul energiei – în special al combustibilului – continuă să crească. Transportul maritime, feroviar și rutier operează toate la capacitate maximă, ceea ce înseamnă aglomerație portuară și lipsă de spațiu pe nave. Există o lipsă de forță de muncă, iar infrastructura feroviară slabă din porturi este o verigă slabă în lanțurile de aprovizionare care implică transportul maritim", afirmă. Amanda Felska, Trade Lane Manager pentru Transportul Maritim la AsstrA.
În Los Angeles și Long Beach, navele pot aștepta până la 45 de zile pentru a acosta. Majoritatea mărfurilor importate din Asia în SUA trec prin aceste porturi. Navele așteaptă de obicei între 15 și 30 de zile în afara portului din Singapore și timp de 10 zile în afara portului britanic Felixstowe. Navele maritime care sosesc în porturile de transbordare din Rotterdam, Anvers sau Bremerhaven sunt întârziate cu până la 15 zile, în timp ce cele care merg direct în porturile poloneze Gdańsk sau Gdynia sunt amânate cu 2-4 zile.
„Anul acesta, costul transportului din Polonia către SUA a crescut cu 45%. Un container de 40 de picioare până la Chicago cara costa 6.000 de dolari, astăzi costă 9.000 de dolari. Costul transportului de containere către Los Angeles a crescut cu 25% față de ultima dată din luna mai 2021, iar timpul de tranzit este de până la 50 de zile. Există o penurie de șoferi și lucrători portuari în Los Angeles, Long Beach, Oakland și Savannah din Statele Unite. Terminalele feroviare din Chicago, Memphis și Kansas City sunt aglomerate. Armatorii au optat să nu facă livrare din ușă în ușă. Ne consultăm cu biroul local și cu agenții AsstrA, iar ambii se străduiesc să stabilească tarifele. Experții estimează că deficitul de șoferi de camion în industria transportului din SUA este de aproximativ 80.000," continuă Amanda Felska.
Situația transportului este complicată și de protestele din Ottawa, Canada. Din 28 ianuarie 2022, au fost implicați aproximativ 50.000 de camioane.
"Clienții care doresc să expedieze mărfuri din Polonia către Statele Unite trebuie să aibă răbdare. Spațiul pentru nave este rezervat cu 3-4 săptămâni în avans. Tarifele pentru transportul maritim din Europa către Vest și Sud sunt în continuă creștere", adaugă Amanda Felska.
Livrările din China către Europa sunt mai previzibile. Nivelurile prețurilor rămân stabile, dar chiar și aici există o așteptare de 3 săptămâni pentru a rezerva spațiu de marfă pe o navă.
În 2021, echipa AsstrA a finalizat peste 800 de comenzi de transport maritim către 105 destinații cheie. Potrivit Conferinței ONU pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), volumul transportului maritim a crescut cu 4,3% anul trecut. În ultimele două decenii, rata medie anuală de creștere a fost de 2,9%.
Author: Kamila Rynkiewicz.