Vitaly Eremenko
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în fiecare an peste 85.000 de oameni mor din cauza rănilor cauzate de accidentele rutiere din Europa. În alte regiuni, aceste cifre pot fi și mai rele. În țările cu venituri mici și medii, rănile cauzate de accidentele rutiere sunt în jurul a 10-a cea mai frecventă cauză de deces.
Vitaly Eremenko, Director Adjunct al Operațiunilor de Transport Rutier pentru Europa de Vest la Grupul AsstrA, ne vorbește despre măsurile moderne de asigurare a siguranței rutiere.
„Programul Vision Zero a reprezentat o descoperire în reducerea numărului de accidente rutiere. Se bazează pe principiul „toleranței zero” pentru decesele rutiere și solicită proiectarea drumurilor pentru a maximiza siguranța în trafic. În 1997, Suedia a fost prima țară care a dezvoltat și introdus programul. De la lansarea Vision Zero, decesele rutiere din țară au scăzut cu 60%. Astăzi, aceeași abordare este folosită în Marea Britanie, Țările de Jos și Canada. Multă vreme, decesul și rănile grave cauzate de accidentele rutiere au fost considerate un risc inevitabil al traficului rutier. În mod tradițional, șoferii au fost acuzați pentru decesele rutiere, iar comportamentul responsabil a fost considerat cheia reducerii numărului de accidente. Prin urmare, în multe țări, accentul principal a fost pus pe munca educațională cu șoferii. În schimb, programul Vision Zero pune accent pe proiectarea și construcția drumurilor ca factor principal în reducerea numărului de accidente rutiere. Conform principiului „toleranței zero”, responsabilitatea pentru siguranța rutieră ar trebui să fie împărtășită de proiectanții și constructorii de drumuri, precum și de utilizatorii drumurilor. Atunci când lucrează la proiectarea drumurilor, inginerii trebuie să ia în considerare „factorul uman” – adică probabilitatea de eroare – și să acorde prioritate siguranței utilizatorilor drumului față de viteza de deplasare de la punctul A la punctul B. Viteza rămâne principalul inamic al siguranței rutiere. O creștere a unei limite de viteză duce la creșterea riscului de consecințe grave în cazul coliziunilor vehiculelor. Testele arată că dacă un șofer lovește un pieton cu 50 km/h, probabilitatea decesului este de 80%. La 30 km/h, este sub 10%. În Vision Zero, principala provocare cu care se confruntă inginerii de proiectare este reducerea probabilității unui contact periculos între utilizatorii drumului. Pentru a face acest lucru, ei pot planifica drumuri cu mai multe benzi, lățime redusă, curbe, sensuri giratorii, treceri pe diagonale și scăderi de viteză. Astfel de obstacole fizice îi obligă pe șoferi să încetinească. Alte măsuri utile care nu sunt legate de proiectarea drumurilor includ marcajele pentru punctele moarte ale vehiculelor, care sunt obligatorii în unele țări precum Franța. De asemenea, timpul de muncă și de odihnă a șoferilor profesioniști poate fi reglementat – așa cum sunt în Pachetul de mobilitate al UE – pentru a minimiza riscul accidentelor de mașină din cauza suprasolicitarii, oboselii și atenției reduse. Compania noastră respectă toate reglementările locale și internaționale care reglementează transportul de marfă. Siguranța este o prioritate organizațională atunci când vine vorba de livrările rutiere.”
Author: Anastasiia Onoshko.