
Beata Dobrowolska
„Angajatorii vor trebui să-și regândească strategiile de resurse umane. Nu numai în ceea ce privește modul de a atrage noi angajați, ci și modul de păstrare a acestora și ce să ofere”, explică Beata Dobrowolska, Chief People Officer la AsstrA-Associated Traffic AG.
În ultimii doi ani, lumea s-a obișnuit cu schimbări intense precum criza Covid-19 și invazia Rusiei în Ucraina. Resimte și piața muncii efectele acestor evenimente? Ce ne așteaptă anul viitor? Unde mergem? La aceste întrebări stringente răspunde Beata Dobrowolska, Chief People Officer la AsstrA-Associated Traffic AG.
Cum arată piața muncii de astăzi?
Un coleg de la o companie anterioară spunea mereu că singurele lucruri în viață de care putem fi siguri sunt schimbarea și impozitele. Condițiile actuale de pe piața muncii sunt destul de dificile. Mulți profesioniști nu caută noi locuri de muncă. Și cei care sunt așteaptă stimulente suplimentare.
Care sunt cele mai importante beneficii pentru angajați?
Profesioniștii mai tineri apreciază foarte mult timpul liber suplimentar pentru a se odihni și a scăpa de stres. Preferă birourile la domiciliu, programul de lucru flexibil și zilele libere suplimentare. Rapoartele recente arată că săptămâna de lucru de 4 zile este probabil să devină obișnuită în viitor.
Este AsstrA gata să facă un pas atât de îndrăzneț?
Nu în această etapă. Trecerea la o săptămână de lucru de 4 zile trebuie să fie precedată de un proces pregătitor. În Polonia, mai multe companii au început acum programe pilot care testează sistemul de săptămână scurtă. O modalitate bună de a vă pregăti pentru implementarea unei astfel de abordări noi este trecerea la programul de lucru flexibil. În timp ce păstrează standardul săptămânal de 40 de ore, o companie poate oferi personalului său mai multă libertate și le permite să decidă ei când își vor începe și când își vor termina zilele de lucru. Unii sunt mai productivi dimineața, iar alții după-amiaza. Unii preferă să lucreze târziu zilele de luni pentru a începe weekendul mai devreme vineri. O altă opțiune este utilizarea timpului de lucru de vară.
Sună foarte interesant. Ce este mai exact timpul de lucru de vară?
Vara, lucrăm mai mult de luni până joi, ca să putem termina imediat după prânz vineri. Ora de lucru de vară este o modalitate excelentă de a vă pregăti pentru săptămâna de 4 zile. Trebuie să ne amintim că un astfel de sistem probabil nu va funcționa în profesia de expeditor, deoarece zilele de vineri de multe ori se dovedesc a fi destul de intense și un expeditor trebuie să rămână disponibil. Chiar și așa, un expeditor ar putea alege o altă zi a săptămânii pentru a părăsi biroul devreme pentru o odihnă binemeritată.
Intenționează AsstrA să treacă la programul de lucru de vară? Vă rog să dezvăluiți secretul!
Am multe planuri și idei, dar deocamdată mă tem că vă voi ține în suspans!
În acest caz, așteptăm cu nerăbdare actualizări. Am vorbit despre situația actuală de pe piața muncii. Recent, tu însuți ai avut ocazia să devii candidat pentru un nou loc de muncă. Este situația economică actuală favorabilă schimbării locurilor de muncă?
Da, după 2 ani de muncă în mediul japonez am decis că este timpul pentru o schimbare. A fost o investiție greenfield și cu siguranță îmi place să creez ceva de la zero. Stilul de lucru în cultura japoneză este radical diferit de cel american sau britanic în care am lucrat până acum. Se caracterizează prin micromanagement, care s-a dovedit a fi obositor pe termen lung.
În acest moment, aș dori să-mi exprim recunoștința față de departamentul de Resurse Umane al AsstrA. Pe parcursul procesului de recrutare, m-am simțit foarte susținut și informat tot timpul. Experiența candidatului a fost foarte bună.
Trebuie să fie interesant când un expert în resurse umane recrutează un altul.
E adevarat. În acest caz, a existat o „chimie” imediată între noi, un fir de înțelegere împărtășită. Am amintiri foarte bune despre prima întâlnire pe care am avut-o la biroul din Varșovia. Am primit câteva întrebări interesante pe care nu am avut ocazia să le întâlnesc până acum, în ciuda faptului că eram în discuții cu alte câteva companii la acea vreme. Procesul de recrutare s-a bazat în principal pe schimbul de opinii. Logistica este o industrie nouă pentru mine, o șansă de a-mi extinde experiența. Vreau să adaug valoare afacerii și să-mi folosesc abilitățile pentru a o ajuta să reușească.
Se pare că, în ciuda situației economice și politice instabile, nu a fost un moment rău pentru tine să-ți schimbi locul de muncă.
Cred că nu există vremuri economice sau politice bune sau rele pentru a căuta un nou loc de muncă. Criteriul principal este modul în care ne simțim într-un anumit mediu de lucru. Ar trebui să ne bucurăm de locurile noastre de muncă. În prezent, în multe companii apare un nou rol: Managerul Fericirii. O persoană aflată într-o astfel de poziție monitorizează ceea ce este cel mai greu de măsurat, adică nivelul de satisfacție a angajaților, și analizează ce trebuie îmbunătățit într-o anumită organizație.
Acum să ne uităm la cealaltă parte a monedei. Sunt angajatorii dispuși să caute noi angajați în vremurile instabile actuale sau își strâng cureaua și caută să profite mai mult de la echipele existente?
Situația politică poate influența deciziile de personal, dar cred că dacă echipa simte într-adevăr că există o lipsă de forță de muncă și face un argument convingător pentru a aduce mai multe capacități, un manager de bun simț ar trebui să fie de acord cu o astfel de solicitare. A fi supraîncărcat cu îndatoriri ne afectează negativ motivația și duce la mai multe erori umane. Prin urmare, nu-ți fie teamă să vorbești cu șeful tău despre astfel de lucruri, dar pregătește-te corect.
În unele industrii, în special IT, există un război al talentelor. Așa-zișii specialiști în achiziție de talente vin cu modalități creative de a încuraja candidații să accepte un loc de muncă într-o companie decât în alta. Ar trebui AsstrA să lupte și ea pentru profesioniști?
Da, mai ales în țările Uniunii Europene precum Franța și Germania, unde brandul AsstrA nu este bine cunoscut. Adesea, problemele de căutare de talente rezultă și din faptul că în unele locuri, de exemplu în Anvers, pur și simplu nu există candidați cu o pregătire logistică adecvată.
Se pare că este dificil nu doar să găsești angajați, ci și să-i păstrezi. Rotația de personal a fost remarcabilă în ultima vreme.
Author: Agnieszka Krzepkowska.