Managementul lanțului de aprovizionare implică adesea riscuri semnificative. Peisajele economice și politice în continuă evoluție, împreună cu o gamă largă de alți factori conduc adesea la circumstanțe neprevăzute cu consecințe pe termen lung greu de anticipat pentru industria logistică.
O serie de crize din al doilea trimestru al anului 2022 au determinat o reconfigurare a fluxurilor de mărfuri în aproape fiecare industrie. Aici, Departamentul de Analytics al AsstrA a întocmit o listă cu cei mai importanți factori care afectează în prezent procesele de distribuție.
Inflația în Zona Euro
Potrivit datelor Eurostat, rata anuală a inflației Indicelui Armonizat al Prețurilor de Consum (IAPC, HICP) în zona euro a fost de 8,6% în iunie, în creștere de la 8,1% în mai și 7,4% în aprilie anul acesta. La nivelul Uniunii Europene, rata inflației a crescut de la 8,8% în mai la 9,6% în iunie.
Această creștere a fost determinată în primul rând de creșterea prețurilor la energie și alimente. Cele mai mari rate anuale ale inflației au fost înregistrate în Estonia cu 22%, în Lituania cu 20,5% și Letonia cu 19,2%. Inflația prețului energiei în iunie a fost de 55,99%, față de 56,80% în mai și 54,11% în aprilie. Prețurile energiei electrice au crescut cu 49,0%.
În viitorul apropiat, presiunea prețurilor va rămâne ridicată din cauza creșterii costurilor petrolului și gazelor, precum și ale alimentelor. Invazia asupra Ucrainei, combinată cu redresarea economică globală și deficitul de aprovizionare, au cauzat, de asemenea, creșteri ale prețurilor.
Creșterea inflației este de așteptat să atingă și mai mult prețul combustibilului, camioanelor noi și accesoriilor. Potrivit prognozelor, inflația va rămâne ridicată până la sfârșitul anului.
Prețuri record la combustibil
Efectele inflației au dus la creșterea prețurilor la motorină în primul trimestru și începutul celui de-al doilea trimestru al anului 2022. Invazia asupra Ucrainei și restricțiile privind aprovizionarea cu petrol către țările europene au crescut presiunea prețurilor. Potrivit Comisiei Europene, prețul mediu al motorinei pentru automobile a atins 2,031 euro pe litru începând cu 20 iunie, în creștere cu 5% la sută față de primul trimestru din 2022 și cu 51% față de anul precedent. Cele mai mari creșteri până în prezent au fost înregistrate în Germania, Italia, Franța, Estonia, Austria, România și Lituania.
Costurile ridicate ale combustibilului reprezintă principala provocare cu care se confruntă piața de transport rutier de marfă din Europa. Datorită scăderii consumului de produse petroliere din, prețurile la motorină vor crește în trimestrul trei al anului 2022.
Unele țări din Europa de Est se confruntă cu tensiunile sociale cauzate de prețurile ridicate la combustibil. Croația a înghețat prețurile combustibililor, în timp ce Slovenia s-a confruntat cu dificultăți de aprovizionare. Ungaria și Slovenia au redus prețurile, iar transportatorii, cetățenii și partidul de guvernământ au cerut guvernului român să urmeze exemplul. Șoferii români folosesc rețelele de socializare pentru a organiza proteste și a paraliza traficul la benzinării, deoarece prețurile la combustibil au crescut cu 150% de la începutul anului.
Un val de greve în Europa
În cea de-a doua săptămână a lunii iunie, situația economică din Europa a fost complicată de grevele făcute de muncitorii portuari în porturile germane Hamburg, Bremerhaven, Bremen, Wilhelmshaven și Emden. Grevele au fost rezultatul creșterilor salariale care nu au egalat o rată a inflației de 7,9%. Asociația Centrală a Operatorilor Porturi din Germania (ZDS) și-a exprimat nemulțumirea, deoarece negocierile salariale au coincis cu întârzieri în lanțurile de aprovizionare din Europa și blocaje ale transportului feroviar de marfă.
Belgia se luptă și ea cu greve. Sindicatul Lucrătorilor din Transportul Maritim (BTB-ABVV) a cerut un protest național la Bruxelles pe 20 iunie. Participanții au cerut creșteri salariale și modificări ale legilor existente.
Pe 27 iunie, șoferii de camioane din Franța au intrat și ei în grevă pentru a obține salarii mai mari. Organizatorii au cerut participanților să blocheze zonele industriale ale orașului.
Un val de falimente este prezis
Invazia asupra Ucrainei a complicat procesele de acordare și prelungire a șederii legale a șoferilor ucraineni angajați de transportatorii polonezi în UE. Dacă situația nu se va normaliza până la sfârșitul anului, 100.000 de lucrători din transportul rutier internațional nu vor avea documentația adecvată, câteva mii de transportatori se vor confrunta cu falimentare, iar oferta de servicii de transport poloneze se va micșora cu o treime.
De asemenea, peste 30 de mii de șoferi din alte țări, inclusiv Belarus, așteaptă decizii privind prelungirea vizei. În plus, reglementările Ministerului Polonez al Infrastructurii duc la dificultăți în obținerea documentației de transport rutier.
Înregistrarea mărfurilor sensibile în România
Începând cu 1 iulie 2022, guvernul României a introdus obligația de a înregistra bunurile cu risc fiscal ridicat, adică băuturile alcoolice. Informațiile despre expeditor și destinatar, locul de încărcare și descărcare, mijlocul de transport, tipul, cantitatea și Unitatea de transport intermodal (ITU) a mărfurilor transportate trebuie urmărite în sistemul național RO e-Transport.
Nerespectarea noilor reguli va duce la amenzi cuprinse între 4.000 EUR și 25.000 EUR, care vor crește costurile transportatorilor.
China versus SUA
Tensiunile geopolitice din jurul Taiwanului au crescut. Liderii americani au indicat că sunt gata să sprijine Taiwanul dacă Beijingul folosește forța militară împotriva insulei. Guvernul SUA caută, de asemenea, o cooperare militară mai strânsă cu Coreea de Sud și să angajeze țara cu Dialogul de Securitate Quadrilateral (QUAD), o inițiativă strategică de securitate a Japoniei, Australiei, Indiei și Statelor Unite.
Author: Kamila Rynkiewicz.