Ekaterina Lis
Piața farmaceutică a crescut dinamic în ultimii ani, în mare parte din cauza crizei Covid-19. Cu toate acestea, operarea în această industrie profitabilă implică riscuri și responsabilitate semnificative, în special atunci când vine vorba de transportul produselor. Livrările de produse medicale și farmaceutice sunt reglementate de cerințe legale și de transport speciale.
Piața globală de logistică farmaceutică a fost estimată la 78,5 miliarde de dolari în 2021 și se estimează că va avea o rată anuală de creștere a valorii de 8,6% din 2022 până în 2030. Pandemia de coronavirus a condus inovarea în logistica farmaceutică și a avut un impact decisiv, dar pe termen scurt asupra industriei.
Pentru a combate răspândirea Covid-19, guvernele din întreaga lume au făcut eforturi pentru a crește accesul la facilitățile medicale și la produse farmaceutice. Companiile de logistică au dezvoltat lanțuri de aprovizionare stabile pentru a face vaccinurile ușor accesibile tuturor. Noile tulpini de virus și cererea de noi tratamente conduc piața farmaceutică.
Cerere în creștere pentru medicamente
Creșterea pieței provoacă, de asemenea, o cerere crescută pentru tratamente fără prescripție medicală, cum ar fi vitamine și minerale, medicamente pentru tuse și răceală, ajutoare digestive și produse dermatologice. Importanța crescută a serviciilor de ambulanță, precum și crearea de canale de distribuție centralizate, care reduc costurile, cresc și mai mult cererea în logistica farmaceutică.
Companiile farmaceutice externalizează din ce în ce mai des ambalarea și etichetarea. Industria farmaceutică este în creștere pe piețele emergente din Africa Subsahariană și America de Sud. Producătorii de medicamente aleg furnizori locali de servicii logistice cu experiență în industria farmaceutică. Cu toate acestea, controalele substandard ale procesului și nivelurile scăzute de calitate a serviciilor rămân riscuri serioase pentru producătorii de medicamente. Furnizorii de logistică care deservesc sectorul farmaceutic trebuie să respecte cerințele legale și industriale complexe.
Buna Practică de Distribuție stabilește cerințe pentru depozitarea și transportul corespunzătoare a produselor farmaceutice între țările UE. Norma definește o abordare unificată a distribuției angro a medicamentelor, astfel încât să asigure un nivel adecvat de calitate și siguranță pe întregul lanț de aprovizionare, de la producători la rețele de retail până la instituții medicale.
Temperatura este cel mai important aspect
Produsele farmaceutice trebuie transportate la temperaturi adecvate. Chiar și schimbările mici ale nivelurilor de lumină sau umiditate pot compromite un întreg lot de produse. Vaccinurile sensibile la temperatură sunt transportate fără ambalaj special la temperaturi ale aerului de până la 25°C pentru timpi de tranzit de până la 60 de minute. În alte cazuri, se folosește o pungă termică medicală, o cutie de spumă cu un tampon de răcire sau un termos. Timpul maxim pentru a menține o temperatură suficient de scăzută într-un pachet izoterm este de 24 de ore.
Intervalele de temperatură pentru transportul produselor farmaceutice sunt de la 2°C la 8°C, de la 8°C la 15°C și de la 15°C la 25°C. Alegerea intervalului de temperatură adecvat depinde de cerințele pentru un anumit tip farmaceutic.
„Când transportă produse medicale, clienții necesită adesea respectarea unui regim de temperatură. Această conformitate se realizează prin utilizarea senzorilor de înregistrare a temperaturii, a echipamentelor integrate de atașare a termofonului și a controlului temperaturii, umiditate și niveluri de lumină. Transportul rutier este un mijloc rentabil. Frigiderele sunt sigilate ermetic pentru a se asigura că nicio lumină nu trece prin ele, iar ambalajul fabricii este adaptat la cerințele relevante de transluciditate”, explică Ekaterina Lis, Manager Dezvoltare Industrie în Asstra Pharma Logistics.
Transport aerian și maritim de medicamente
Până în 2030, cererea crescută de transport maritim și aerian de medicamente va influența în mod semnificativ dezvoltarea industriei farmaceutice. Transportul maritim poate reduce cerințele de personal, poate reduce costurile de tranzit cu până la 80% și poate reduce amprenta de carbon a operațiunilor logistice. Utilizarea transportului aerian pentru livrarea medicamentelor pe distanțe lungi reduce timpul de livrare și riscul de deteriorare a produsului.
„Clienții noștri din industria farmaceutică vin la noi pentru ajutor în dezvoltarea unor scheme logistice complexe care includ transbordare, livrări multimodale rutiere/aeriene sau rutiere/maritime, depozitare temporară în depozitul nostru din Błonie, vămuire și consiliere în asigurări. Transportăm produse farmaceutice prin diverse moduri de transport în funcție de timpul disponibil pentru tranzit, preferințele de cost și calitatea necesară a livrării. Transportul aerian este considerat unul dintre cele mai sigure moduri de transport. Livrarea pe calea ferată este rar utilizată deoarece există un risc ridicat de deteriorare a produsului. Majoritatea produselor utilizate în sectoarele farmaceutice și medicale sunt în prezent transportate rutier”, adaugă Ekaterina Lis.
Din 2019 până în 2021, AsstrA a înregistrat în medie cu 18,8% mai multe comenzi de expediere farmaceutică în fiecare an, însoțită de o creștere medie anuală de 27,6% a cifrei de afaceri. Medicamentele, echipamentele medicale și produsele cosmetice decorative sunt cele mai populare încărcături din această categorie. Printre cele mai populare coridoare de livrare se numără Italia-Turcia, Germania-Polonia și Polonia-Lituania.
Author: Kamila Rynkiewicz.