Botond Kovacs-Mate
Janusz Bulinski
Anna Smirnova
Economia globală se luptă cu creșterea inflației și scăderea cererii de importuri și exporturi. Pe măsură ce Europa ia măsuri pentru a combate creșterea costurilor energiei și dependența sa de Rusia pentru energie, Statele Unite așteaptă impactul reducerii cheltuielilor de consum, al inflației și al creșterilor ratelor dobânzii. Experții companiei internaționale de transport și logistică AsstrA-Associated Traffic AG comentează cum afectează situația macroeconomică de astăzi piața transportului maritim dintre SUA și Europa.
„Există o serie de probleme care afectează costurile de transport și timpul de expediere. Sezonalitatea, scăderea ofertei de bunuri pentru export și cererea mai scăzută a consumatorilor din cauza inflației fac ca prețurile transportului maritim să scadă. Chiar și așa, ratele rămân extrem de ridicate în comparație cu ceea ce erau înainte de pandemie”, spune Botond Kovacs-Mate, Director de Filială AsstrA Ungaria.
Creșterea prețurilor la petrol se traduce direct în prețuri mai mari la motorină. Prețurile la motorină din SUA au crescut semnificativ față de anul trecut și este probabil să crească. Aceste costuri ar putea fi transferate către expeditori, ceea ce face transportul internațional și mai scump. În ciuda ratelor crescute, capacitatea către și dinspre SUA și Europa revine treptat și există încă o cerere mare.
„Încă sunt necesare rezervări în avans de până la șase săptămâni pentru expedierea din Statele Unite. În timp ce disponibilitatea navelor în porturile majore s-a îmbunătățit, deficitul de containere rămâne o problemă. Deși cererea de transport maritim rămâne constantă, a existat o schimbare a volumelor de export, ceea ce poate ajuta la reducerea congestiei la terminalele portuare”, adaugă Janusz Bulinski, șeful departamentului de transport maritim la AsstrA din Gdańsk.
„Congestionarea este o problemă pentru toate porturile majore din lume. Infrastructura – în care în ultimii câțiva ani s-au investit puține sau deloc – este supraîncărcată. Creșterea urbană a avut loc în jurul porturilor și nu există loc pentru extinderea șantierelor de depozitare sau a terminalelor feroviare. Nu se poate aștepta ca situația să se îmbunătățească rapid”, subliniază Anna Smirnova, șeful AsstrA IPL UK. „Recentele greve în porturile din Liverpool nu au făcut o diferență semnificativă, deoarece situația deja dificilă nu se putea înrăutăți cu mult. Cu toate acestea, este încă așteptat un stoc de servicii în porturile din Marea Britanie și în unele porturi nord-europene, cum ar fi Rotterdam și Anvers. Spre comparație, timpul mediu petrecut de nave în porturile Hamburg și Bremerhaven este acum de nouă zile, o creștere semnificativă față de anii precedenți”, conchide Anna Smirnova.
Author: Aneta Kowalczyk.