Natalia Iwanowa-Kolakowska
Lumea se confruntă cu o criză alimentară globală cauzată de pandemia de Covid-19 și de creșterea prețurilor la combustibil. Invazia pe scară largă asupra Ucrainei va exacerba criza pentru milioane de oameni, împingând prețul alimentelor și electronicelor în întreaga lume, potrivit unui raport publicat de ONU.
Pentru mai multe informații despre modul în care lanțurile globale de aprovizionare vor fi afectate de căile maritime blocate și instrumentele legate de industria logistică pot fi folosite pentru a face față provocărilor noii realități, am discutat cu Natalia Iwanowa-Kolakowska, Director Regional Adjunct pentru țările UE la AsstrA.
Criza
„Criza alimentară de astăzi a apărut în principal din cauza a trei factori: în primul rând, în 2021 au avut loc dezastre climatice precum secete în America de Nord și de Sud, inundații în Australia și căldură anormală în Europa. În al doilea rând, au existat întreruperi ale lanțului de aprovizionare cauzate de Covid-19 și răspunsuri oficiale precum politica de „toleranță zero” a RPC. În al treilea rând, invazia pe scară largă asupra Ucrainei a trimis „unde de șoc” economice în întreaga lume.
După ce a început invazia asupra Ucrainei, marina rusă a impus o blocare a porturilor țării, înghețând efectiv 20 de milioane de tone de ulei de cereale, porumb și floarea soarelui destinate exportului. Reprezentanți ai mai multor țări, asociații internaționale și organizații independente au lucrat de luni de zile pentru a identifica soluții alternative de transport. Printre opțiunile de export de cereale evaluate a fost o schemă de livrare a mașinilor și căilor ferate din regiunile sudice ale Ucrainei către portul polonez Gdansk, de unde mărfurile puteau fi trimise prin navă în Africa. În timpul sezonului de vârf din august 2022, au fost exportate 4,6 milioane de tone de cereale, dintre care 3 milioane pe mare. Restul de 1,6 milioane de tone de cereale au fost trimise rutier, feroviar sau naval pe fluviul Dunărea.
Diferența dintre ecartamentul feroviar utilizat în Ucraina și UE complică schemele alternative de livrare. În plus, numărul de purtători de cereale în Europa este limitat și în perioadele de recoltare abia există suficiente vehicule dedicate pentru a transporta cereale produse în UE. În această perioadă a anului, volumul crescut necesită optimizarea capacității de transport și un număr mai mare de purtători de cereale. Fabricarea lor necesită timp, energie și bani.
Rămâne o prioritate îmbunătățirea eficienței punctelor de trecere a frontierei ucrainene prin, de exemplu, îmbunătățirea disponibilității medicilor veterinari și construirea de depozite temporare la granița cu Ucraina.
Cereale din Ucraina
Potrivit unei declarații publicate în The Guardian, până la sfârșitul primei jumătăți a anului 2023 până la 60 de transportatori de cereale ucraineni vor fi livrate într-o serie de țări africane pentru a preveni foametea în cele mai sărace țări ale continentului.
Agențiile guvernamentale, ONG-urile și corporațiile private vor lucra împreună la această schemă de livrare. Primele trei nave sunt programate să fie trimise de la Odesa către Sudan, Somalia și Yemen. Nava pilot finanțată de germani a plecat deja în Etiopia.
AsstrA-Associated Traffic, cu sediul în Elveția, continuă să dezvolte scheme de livrare, să adapteze ofertele de logistică la cerințele pieței și să găsească soluții individuale pentru fiecare client corporativ, chiar și atunci când perspectiva pieței este cea mai incertă.
Author: Anastasiya Onoshko.