În ultimele luni, actorii lanțului de aprovizionare au fost nevoiți să se confrunte cu o gamă largă de probleme juridice, de mediu, politice și sociale. Divizia de analiză a AsstrA împărtășește care dintre aceste probleme au avut un impact cheie asupra pieței de logistică în a doua jumătate a anului 2022.
Prețurile de transport cresc
În fiecare an, activitatea logistică atinge vârfuri în trimestrul IV. În acest timp, numărul comenzilor de transport și prețurile pentru îndeplinirea acestora cresc. În 2022, creșterea costurilor la combustibil, lipsa de șoferi și invazia Ucrainei de către Rusia au contribuit și mai mult la creșterea tarifelor. În sezonul aglomerat dinainte de vacanță, disponibilitatea serviciilor de transport scade și ea. În 2022, totuși, TIMOCOM a înregistrat o tendință opusă, producția europeană redusă ducând la o capacitate disponibilă mai mare și la mai puține blocaje.
În al doilea trimestru al anului 2022, tarifele medii de transport au crescut cu peste 45% față de primul trimestru și au rămas la același nivel în trimestrul al treilea. După cum era prevăzut, în trimestrul al patrulea a existat o creștere de 3% față de trimestrul al doilea.
În al treilea trimestru al anului 2022, tarifele contractuale au atins 129,7 puncte indice, o creștere de 5,4 puncte față de trimestrul precedent și o creștere de 19,6 puncte față de anul precedent. Ratele spot au fost de 142,6 puncte, o creștere de 6,0 puncte față de trimestrul precedent și 26,4 puncte față de anul precedent.
O scădere a comerțului și a producției la începutul anului 2023 poate duce la o ușoară reducere a tarifelor de transport. Cu toate acestea, această scădere poate fi compensată de modificările prețurilor la combustibili din cauza extinderii embargoului UE asupra importurilor de produse petroliere din Rusia. Interdicția va intra în vigoare pe 5 februarie 2023. De asemenea, este dificil de prezis cât de mult va crește inflația.
Criză economică în Europa
În septembrie, sectorul de producție a cunoscut o scădere economică, cu o scădere suplimentară a cererii și o presiune crescută asupra prețurilor. Indicele managerilor de achiziții din zona euro (PMI) al S&P Global a scăzut la 48,4 de la 49,6 în august, indicând o scădere a producției în zona euro.
La sfârșitul celui de-al treilea trimestru, cele mai mari două economii ale UE, Franța și Germania, au observat o deteriorare bruscă a capacității de producție. PMI ale țărilor au fost la cele mai scăzute niveluri de la începutul crizei Covid-19 în prima jumătate a anului 2020.
Numărul de comenzi noi a scăzut și în septembrie. Dificultățile din lanțul de aprovizionare au perturbat procesele de producție, iar lucrările în curs au scăzut din cauza cererii globale mai scăzute. Costurile ridicate ale energiei electrice au cauzat opriri ocazionale în sectorul de producție.
În noiembrie, indicele PMI a urcat la 47,8 de la 47,3 din octombrie, care a fost cel mai scăzut nivel din ultimele 23 de luni, după patru luni anterioare de scăderi consecutive ale producției, indicând, potrivit PMI, o probabilitate mai mare ca zona euro să pătrundă în recesiune. În plus, criza energetică din Europa, care afectează în special sectorul de producție, exacerbează declinul economic.
În al patrulea trimestru, creșterea prețurilor la energie a afectat costurile afacerilor. Companiile europene au redus sau au oprit total producția, de exemplu în industria sticlei în Franța, industria siderurgică în Spania și sectorul îngrășămintelor din Polonia. Amenințarea insolvenței corporative este în creștere.
Conform Barometrului Comerțului cu Servicii al Organizației Mondiale a Comerțului din 22 decembrie 2022, comerțul cu servicii a scăzut în trimestrul al patrulea și este de așteptat să rămână slab la începutul lui 2023. Indicele Barometrului pentru octombrie a scăzut la 98,3 , care este ușor sub nivelul de bază de100 și semnificativ sub nivelul anterior de 105,5 când a fost lansat ultima dată în iunie. Serviciile financiare (cu un indice de 107,8) au fost cele mai rezistente la încetinirea economiei globale. Indicii pentru transportul aerian de pasageri (105,2) și serviciile de informare și comunicații (103,2) sunt peste tendința descendentă. Cea mai mare scădere a fost înregistrată în serviciile de construcții, transportul de containere și PMI cu indici de 92,9, 92,8 și, respectiv, 91,1.
Scăderea cifrei de afaceri comerciale între UE, Ucraina și CSI
În al treilea trimestru al anului 2022, volumul transportului rutier de mărfuri din Uniunea Europeană către CSI a scăzut cu 1% față de al doilea trimestru și cu 16% față de 2021. Exporturile UE de mărfuri către Rusia au scăzut cu 26% trimestrial. În schimb, exporturile către Belarus au crescut cu 3% față de trimestru, în timp ce exporturile către Ucraina au crescut cu 21%. Fluxul de mărfuri din Europa către Kazahstan a scăzut cu 8% și către Uzbekistan cu 4%.
Importurile de mărfuri din țările CSI către Europa au scăzut cu 1% față de trimestru și cu 38% față de importul anual. De la un trimestru la altul, importurile din Rusia au scăzut cu 65% comparativ cu trimestrul anterior, Belarus cu 71%, Ucraina cu 26% și Kazahstan cu 63%, în timp ce importurile din Uzbekistan au crescut cu 31%.
Comerțul redus între UE și Rusia și Belarus a eliberat capacitate pe aceste rute, care pot fi folosite pentru mai multe transporturi către Uzbekistan, Kazahstan și Ucraina.
Inflația încă ridicată
Inflația constant ridicată pune presiune asupra costurilor de transport. În noiembrie 2022, rata anuală a inflației în zona euro era de 10,1%, față de 10,6% în octombrie. Cu un an mai devreme, această cifră era de 4,9%. Rata inflației a încetinit ușor în ultimele luni ale anului 2022, dar rămâne la cele mai ridicate niveluri din ultimii 10 ani.
Cele mai mari rate anuale au fost înregistrate în Ungaria (23,1%), Letonia (21,7%), Estonia și Lituania (21,4% fiecare), Republica Cehă (17,2%) și Polonia (16,1%).
În zona euro, în noiembrie, prețurile la energie au crescut cu (+34,9% față de +41,5% în octombrie), la alimente, alcool și tutun (+13,6% față de +13,1% în octombrie), la produse manufacturate neenergetice (+ 6,1%, la fel ca luna precedentă), și servicii (+4,2%, în scădere de la +4,3% în octombrie).
Creșterea prețurilor la motorină
Potrivit Comitetului Național al Drumurilor Franceze (CNR), prețul mediu al motorinei în Europa a fost de 1,94 euro pe litru în trimestrul IV 2022. Prețurile au rămas aceleași față de trimestrul al treilea din 2022, dar au crescut cu 60% față de trimestrul al patrulea din 2021.
Pe 3 decembrie, Consiliul UE a stabilit prețul maxim pentru petrolul rusesc la 60 de dolari pe baril. Restricția a intrat în vigoare pe 5 decembrie odată cu embargo-ul asupra livrărilor de petrol rusești către țările UE.
Mecanismul de limitare a prețurilor va fi revizuit o dată la două luni, începând cu mijlocul lunii ianuarie 2023. Limita va fi stabilită cu cel puțin 5% sub prețul mediu de piață al petrolului și produselor petroliere rusești. O interdicție similară a fost impusă de țările G7 (Marea Britanie, Germania, Italia, Canada, Franța, Japonia și Statele Unite) și Australia.
Condițiile actuale de pe piața petrolului vor duce probabil la creșterea prețurilor la carburanți începând cu al doilea trimestru al anului 2023. Cu toate acestea, creșterea poate avea loc în primul trimestru al anului 2023 și poate duce la creșterea costurilor de transport.
O lipsă dramatică de șoferi
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a publicat un raport privind deficitul de șoferi din întreaga lume (https://www.iru.org/news-resources/newsroom/europe-driver-shortage-triple-2026-if-no-action-new-iru-report).
Lipsa de șoferi de camioane și autobuze în Europa este aproape într-un punct de criză. Cererea de transport este în creștere și există puțin interes în rândul tinerilor pentru această profesie. Se așteaptă ca până în 2026 numărul de locuri de muncă deschise pentru șoferii de camion să crească cu peste 60%, deoarece companiile de logistică se luptă să găsească transportatori.
Author: Kamila Rynkiewicz.