Vitali Eremenco
În întreaga lume, deficitul de șoferi a atins cote critice și amenință stabilitatea funcțională a lanțurilor de aprovizionare și economia care a suferit deja de pe urma pandemiei, a invadării Ucrainei de către Rusia și a ratelor inflației în creștere.
Potrivit unui raport din 2021 al Uniunii Internaționale de Transport Rutier (IRU), există peste 2,6 milioane de posturi vacante pentru șoferi de camion în Europa, SUA, Mexic, Argentina, Asia Centrală și Asia de Sud-Est. Cel mai mare procent de locuri de muncă disponibile se găsește în Eurasia, cu 18%, și în Turcia, cu 15,4%. Țările europene au un deficit de 425.000 de operatori de transport, iar până la sfârșitul anului 2023 această cifră va crește cu 14%.
În 2020-2021 numărul locurilor de muncă vacante pentru șoferi în Europa a crescut cu 42%. Au existat 100.000 de locuri lipsă a transportatorilor în Marea Britanie, 80.000 în Polonia și Germania și 71.000 în România. Mexic a înregistrat o creștere cu 30% a locurilor de muncă vacante, iar China a înregistrat o creștere record de 140%.
Statisticile de mai sus arată că atractivitatea muncii ca șofer este în scădere, în timp ce cererea de servicii de transport rămâne ridicată. Acest lucru se datorează următorilor factori:
Lipsa angajaților tineri
Până în 2026, numărul locurilor de muncă vacante pentru șoferi de camion în Europa va crește la 60% din cauza pensionării șoferilor de camion și a lipsei unei generații mai tinere în profesie. Șoferii cu vârsta sub 25 de ani reprezintă 6-7% din industria de camioane în multe regiuni, iar șoferii de peste 55 de ani reprezintă de cinci ori acest număr, cu excepția Chinei și Mexicului. În SUA și țările Europene, operatorii mai în vârstă reprezintă o treime din numărul total de profesioniști. Cea mai mare medie de vârstă este în Europa, la 47 de ani.
Șoferi de sex feminin
În ciuda creșterii șomajului feminin în unele regiuni, femeile reprezintă încă un mic procent din șoferii de camion. Spania este lider în Europa în ceea ce privește șomajul feminin, cu 14%, doar 2% dintre șoferii de camion din țară fiind femei. În Europa, Mexic, Argentina, unele țări CSI, Asia și Ucraina, femeile reprezintă 3% dintre șoferi. Situația arată puțin mai bine în SUA, cu 8% și 5% în China.
Condiții dure de muncă
Lipsa forței de muncă în industria transporturilor este, de asemenea, legată de condițiile dure de muncă. Tinerii sunt descurajați de lipsa locurilor de parcare sigure pentru petreceri în pijama, timpii lungi de așteptare pentru încărcare și descărcare și toalete inaccesibile pentru șoferi la punctele de încărcare și descărcare. În plus, transportul internațional este asociat cu șederi lungi departe de casă. Starea la coadă la un punct de trecere a frontierei din Uniunea Europeană poate dura ore, zile sau chiar săptămâni. De asemenea, șoferii trebuie uneori să descarce/încarce manual mărfuri grele.
Vârsta minimă de conducere și costul permisului
Vârsta minimă pentru șoferii profesioniști în unele țări din UE este încă stabilită la 21 de ani, ceea ce reprezintă o problemă pentru cei care abandonează școala. IRU sugerează scăderea vârstei la 18 ani, cu începerea pregătirii la 17 ani. Licența și costurile de formare reduc, de asemenea, atractivitatea profesiei. În Franța, de exemplu, un permis de conducere pentru camion costă 5.300 de euro, adică de trei ori mai mult decât salariul minim lunar mediu.
„Companiile de transport și logistică se confruntă cu dificultăți în găsirea transportatorilor. Companiile poloneze lucrează adesea cu șoferi străini, ceea ce aduce inconveniente din cauza barierei lingvistice. În compania noastră, luăm în considerare caracteristicile pieței, ne adaptăm la cerințe și acordăm atenție cunoștințelor de limbi străine pentru a fi mai aproape de clienți și transportatori deopotrivă. Înțelegerea noastră asupra piețelor locale îmbunătățește coordonarea proceselor de transport”, conchide Vitali Eremenco, Director Adjunct al Operațiunilor de Transport Rutier la Grupul AsstrA din Polonia.
Author: Kamila Rynkiewicz.