Vladislav Lagun
Mark Risenbreg
Elena Vysotskaya
Criza Coivd-19 a forțat industria logisticii să facă schimbări rapide și decisive. Acum, pe măsură ce lumea intră în era post-Covid, este timpul să ne întrebăm care dintre soluțiile introduse în timpul crizei vor rămâne în uz. Managerii de logistică de la compania internațională de transport și logistică AsstrA-Associated Traffic AG își împărtășesc părerile despre „ceea ce a făcut clic în logistică”.
„Pe 5 mai, Organizația Mondială a Sănătății a anunțat că pune capăt situației de urgență pe care a declarat-o pentru Covid-19 în urmă cu mai bine de trei ani. Este un moment bun pentru a reflecta la modul în care industria transporturilor s-a schimbat în ultimii ani. Incertitudinea a provocat tulburări economice severe, ștergând trilioane din PIB, perturbând comerțul și distrugând afacerile. Cu toate acestea, atunci când ne concentrăm pe logistică, unele rezultate pozitive au ieșit din întrerupere. Unul este că importanța fundamentală a lanțului de aprovizionare a fost recunoscută și prioritizată, necesitatea investițiilor în capacități tehnice – cum ar fi vizibilitatea și reziliența în timp real – fiind clar înțeleasă. De asemenea, Covid-19 i-a forțat pe participanții lanțului de aprovizionare să dezvolte o nouă agilitate pentru a-și menține afacerea. Multe organizații, de exemplu, au început procesul de construire a instrumentelor de analiză avansate pentru a realiza raționalizarea dinamică a SKU în loc să ruleze foi de calcul unice, așa cum era popular anterior. Restricțiile legate de COVID au creat deficit de capacitate de transport - cererea dominată de ofertă. Ca o consecință a tuturor acestora, expeditorii de marfă au fost nevoiți să sprijine clienții cu soluții mai creative în astfel de șocuri ale pieței”, spune Vladislav Lagun, CСO la AsstrA.
Schimbarea semnificativă este posibilă datorită tehnologiilor precum dispozitivele Internet of Things (IoT) sau senzorilor care oferă date valoroase despre locul în care se află bunurile în lanțul de aprovizionare și starea lor. Astfel de produse pot include alimente congelate sau medicamente pentru care monitorizarea temperaturii poate fi critică. Platformele turn de control bazate pe cloud, cum ar fi Portalul furnizorilor AsstrA, au câștigat, de asemenea, popularitate ca soluții pentru supravegherea și schimbul de informații între furnizori și alți participanți la lanțul de aprovizionare.
„Pandemia a făcut unele schimbări în mintea noastră. În primul rând, am început să înțelegem cât de important este să fim în contact cu clientul, în al doilea rând cât de important este să minimizăm factorul uman în procesul de livrare - de aceea am început să oferim servicii multimodale bazate pe livrarea pe calea ferată și, nu în ultimul rând, avem nevoie să nu ne concentrăm pe o singură variantă de livrare - ar trebui să mergem înainte cu progresul”, adaugă Mark Risenbreg, Manager de Soluții Integrate.
Piața transportului maritim s-a confruntat cu o mulțime de dificultăți în ultimii trei ani: creșterea tarifelor la transport a făcut nefavorabilă importul de mărfuri din China; scăderea cererii și restricțiile Covid au creat probleme cu cercul stabil de producție și tranzacționare.
„Situația globală a transportului de marfă oceanică arată că diminuarea cererii de marfă continuă să exercite presiune în scădere asupra tarifelor de transport maritim. Tarifele de transport maritim au crescut semnificativ în perioada COVID-19, atingând un maxim din ultimii 12 ani, pe fondul creșterii cererii globale și a întârzierilor lanțului de aprovizionare. Astfel‚ valoarea maximă a indicelui global de marfă de containere Freightos a atins 10-11 mii USD pentru un container de 40 de picioare în toamna anului 2021‚ crescând de peste 7 ori față de nivelul său de la începutul anului 2020. De la urcare la maxime istorice în timpul Pandemie globale‚ tarifele de transport maritim au scăzut din vara anului 2022. Indicele global de transport de containere în mai 2023 a scăzut cu peste 80% în ultimul an. Astfel‚ acum, Freightos Baltic Global Container Index arată că piața se află la nivelul începutului anului 2020: valoarea medie a indicelui este de 1.400-1.500 USD pentru container de 40 de picioare”, subliniază Elena Vysotskaya, Analist de Marketing la AsstrA.
Covid-19 a accelerat problemele preexistente în lanțul de aprovizionare și a adus în prim-plan importanța vizibilității, rezilienței și digitalizării. În trecut, reducerea costurilor putea fi realizată prin operațiuni lean, timpi mai lungi de livrare și forță de muncă cu costuri reduse. Acum, agilitatea, vizibilitatea, automatizarea și oamenii calificați vor fi cheile pentru o mai bună luare a deciziilor și pentru excelență în fluxurile de lucru integrate ale lanțului de aprovizionare.
Author: Aneta Kowalczyk.